Od 6. dubna se vlaky jezdící na východ od Prahy začaly řídit prakticky novým jízdním řádem. Největší změny se týkají spojení Praha–Brno, ale práce na trati u Ústí nad Orlicí mají vliv i na dopravu mezi Prahou a Olomoucí (potažmo Ostravou) a související dílčí změny ovlivňují třeba i dopravu směrem na Drážďany.

Tyto „šachy“ mají výrazný vliv i na dopravu z Prahy jinými směry. Především se narušily  přestupní vazby. Například při cestě z Plzně do Brna už není možné počítat s přípojem mezi expresy v Praze. Západní expresy z Plzně přijíždějí minutu před novým odjezdem expresů do Brna, což se nedá stihnout – a železniční předpisy ostatně takovou kombinaci ani nepovažují na pražském hlavním nádraží za přípoj.

V tom případě musí cestující jet z Plzně rychlíkem téměř o 40 minut dříve, anebo jet z Prahy o deset minut později rychlíkem přes Českou Třebovou (který ale jezdí jen jednou za dvě hodiny a má delší jízdní dobu), případně RegioJetem o půl hodiny později (který ale také jezdí jen jednou za dvě hodiny). Ani v opačném směru není přípoj zcela „bezpečný“ – je na něj jen pět minut, takže i při drobném zpoždění hrozí, že expres do Plzně ujede.

V důsledku se cesta z Plzně do Brna přes Prahu protáhla z dřívějších 4 hodin 19 minut (z toho 23 minut na přestup) nejméně na 4 hodiny 40 minut při použití rychlíku Praha–Brno, ale když ten nejede, tak ještě více. A kdo by chtěl jet z Plzně třeba do Vídně, musí počítat i s hodinou navíc.

Horší je i spojení v dalších směrech. Zanikl přestup z plzeňských expresů na pendolino. Dopolední přímý vlak Karlovy Vary – Plzeň – Ostrava je nově rozdělen v Praze, přičemž vlak do Ostravy odjíždí devět minut před příjezdem vlaku z Karlových Varů. Odpolední přímé pendolino Františkovy Lázně – Bohumín sice zůstalo, ale za tu cenu, že se mezi Prahou a Ostravskem odchyluje o půl hodiny od pravidelného taktu spojů Supercity.

S přestupy to není slavné ani v dalších směrech. Nenavazují na sebe již například vlaky od Berlína a vlaky do Budapešti a zanikly i další, po léta běžné přípoje – z nichž některé nahradily původní přímá spojení.

Nejen Vysočina

Nastaly ale i některé drobné změny, které s výlukou na Orlickoústecku nesouvisejí. Nejde ale ještě o avizované velké proškrtání jízdních řádů v některých regionech. K časovým posunům došlo u některých spojů mezi Ústím nad Labem, Teplicemi a Mostem; ranní vlak Teplice–Kadaň jede navíc do Bíliny přes Úpořiny.

Středočeský kraj omezil zastavování regionálních vlaků ve Veltrubech a zastávce Kolín–Zálabí – a to bez souvislosti s posunem odjezdů rychlíků na kolínském „hlavním“ nádraží, protože ty osobním vlakům od Velkého Oseka stejně ujíždějí.

Změna jízdního řádu reflektuje i další změny, které fakticky začaly již dříve. Zejména jde o změny v příměstské dopravě u Prahy v souvislosti s modernizací tratí do Berouna a Lysé nad Labem. Zrušené jsou vlaky projíždějící skrz pražské hlavní nádraží na trase z Berouna do Českého Brodu i ze Strančic do Horních Počernic.

Co znamenají změny z 6. dubna pro cestující z různých míst (přehled největších změn)

  • Z Prahy:
    – expresním vlakem do Brna odjezd téměř o půl hodiny dříve
    – vlakem směrem na Českou Třebovou odjezd o 5 až 10 minut dříve
    – dřívější odjezdy vlaků ve směru na Pardubice a Olomouc
    – pozdější příjezdy z uvedených směrů
    – méně spojů do Pardubic a České Třebové
    – častější spojení do Chocně
    – tranzitní vlaky z Německa do Rakouska nebo Maďarska (a naopak) zastavují pouze v Holešovicích
  • Z Brna:
    – pomalejší cesta do Prahy
    – výrazné omezení spojení s Pardubicemi, částečně i s Českou Třebovou
  • Z Pardubic:
    – méně vlaků do Prahy
    – výrazně méně vlaků do Brna
    – ztráta přímého spojení do Bratislavy, Budapešti, Vídně i Berlína
  • Z České Třebové:
    – méně vlaků do Prahy a Brna
    – více přímých vlaků do Letohradu
  • Z Karlových Varů a Plzně:
    – ztráta přímého spoje Karlovy Vary – Ostrava
    – ztráta přípojů mezi expresy Plzeň–Praha a Praha–Brno
  • Z Hamburku, Berlína, Drážďan, Ústí nad Labem:
    – kdo nevystoupí z přímých vlaků z Německa do Rakouska nebo Maďarska již v Praze-Holešovicích, přejede až do Brna, na pražské hlavní nádraží již vlaky nejezdí
    – ztráta přípojů mezi vlaky z Německa a do Maďarska
  • Z Kolína:
    – zastavuje více vlaků Praha–Brno
  • Z Chocně
    – ztráta večerního vlaku do Brna
    – díky zastavení vlaků linky Ex1 lepší spojení do Prahy, nově přímé spojení do Ostravy, Žiliny a Varšavy

Změny od června a prosince 2021

Fakticky je ale část povelikonočních změn fiktivní. Bez ohledu na jakoukoli výluku tratí je výrazně omezen provoz dálkové i regionální dopravy kvůli koronavirovým restrikcím a s tím souvisejícím propadem počtu cestujících.

Nejezdí například část railjetů, které by se měly začít objevovat na Vysočině. Omezená je většina dálkových linek, například expresní vlaky jezdí bez omezení jedině na trase Břeclav–Bohumín (linka Ex4), bez škrtů ponechalo ministerstvo dopravy ještě některé rychlíky včetně obou linek Praha–Brno (přes Českou Třebovou i Havlíčkův Brod). Výrazně redukována je i regionální doprava a vůbec zatím nevyjely sezonní vlaky.

Covidová omezení jsou však jen dočasná. Až to bude možné, měla by se většina vlaků na koleje vrátit, ale některé už jen na pár týdnů. Po mimořádné dubnové změně se bude jízdní řád znovu měnit v řádném termínu v červnu. K němu již ohlásil Jihočeský kraj výraznější trvalé škrty osobních vlaků.

Další velké změny by mohl přinést jízdní řád v prosinci. Vlaky Praha–Brno budou jezdit po trati přes Havlíčkův Brod i v příštím roce, kdy nejenže bude pokračovat oprava trati na Orlickoústecku, ale navíc začne úplná výluka u Blanska, která provoz dále významně ovlivní. Správa železnic upozornila, že již od září bude mezi Blanskem a Adamovem pouze jednokolejný provoz, než v prosinci zavře i zbylou kolej.

Navíc se i další kraje netají tím, že kvůli propadům svých příjmů budou škrtat ve veřejné dopravě, jak to již letos v létě chce udělat Jihočeský kraj.

Z tratě přes Vysočinu je „dálnice“ pro vlaky, Pardubice přišly o desítky spojů

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments