Nákladní dopravce ČD Cargo které patří pod České dráhy, spustilo nedávno internetovou kampaň, ve které nabízí ceny jednotlivých přeprav pro širokou veřejnost. Na portále www.1vagon.cz nabízí dopravce různé druhy přepravy, samosebou i potřebný kalkulátor, ve kterém si zvolíte hmotnosti nákladu, trasa z bodu A do bodu B, ale i počet vagónů dle ložné plochy, což je největší koeficient výpočtu celkové ceny za přepravu.
Doposud tyto údaje nebylo možné pro civilní potřeby získat, Cargo tak začíná praktikovat přístup jako v sousedním Rakousku nebo v Polsku, kde je možné jednotlivé druhy přepravy objednávat z běžně přístupného internetového portálu. Firma se chce nejspíš přiblížit sběrné železniční službě, která už více jak dvě desetiletí funguje ve Švýcarsku, a je úzce propojena logisticky i s poměrně velkou sítí úzkorozchodných drah.
České Cargo tak začíná postupně naplňovat snahu vlády, která se snaží ze silnice na železnici dostat více nákladů, a ulevit tak již několik let přetížené páteřní dálniční síti. Pokud ale v Česku nebudou platit směrnice o překládce zboží mezi silnicí a železnicí, jako ostatně v Rakousku, nebude možné takto nastartované projekty přeprav, a nakonec i snahy vlády a Ministerstva dopravy realizovat. V Rakousku mají firmy povinnost překládat určité komodity právě ze silnice na železnici, dostávají za to i ekologický výměr, který zase investují na nákup techniky pro pŕekládku.
Česko je v tomto případě dosti pozadu, a změnit prakticky systém zavedený po více jak čtyři desetiletí, nebude pro nákladní Cargo i vládu vůbec jednoduché. Firmy, které ve velkých objemech přepravují své náklady po železnici, chtějí motivaci a granty, jinak do takových konceptů preference směrem k železniční přepravě nepůjdou.
- Dodávka lokomotiv Vectron pro ČD Cargo začíná. Během týdne obdrží první stroj, další budou následovat
- Po dluhopisech ČD Cargo se jen zaprášilo. Dopravce chystá nákup nových lokomotiv
- Bez vícesystémových lokomotiv se ČD Cargo neobejde. Limity jsou v trakční napájecí soustavě