OSTRAVA – Společnost České dráhy, která se celkem jistě připravuje na přechod do akciového Holdingu, řadu let pronajímá nepotřebné lokomotivy do Polska. V tomto případě se jedná o stroje typové řady 163, zvané také jako „peršing“. V současné době jezdí pod vlajkou PKP v Polsku na 13 těchto lokomotiv a České dráhy uvažují o pronájmu dalších.
Snahou Českých drah a PKP v roce 2007 bylo zařadit lokomotivy řady 163 do mezistátní dopravy na tratích PKP PLK (Polskie Linie Kolejowe) a naopak nasazení lokomotiv EP09 a EU07 v osobní dopravě na tratích SŽDC. Pro tento účel byly vyčleněny lokomotivy 163.046, 047 a 048 z PJ Bohumín. Lokomotivy postupně prošly úpravou dle požadavků polského drážního úřadu UTK. Jeden sběrač elektrického proudu byl osazen měděným obložením, pouze v případě stroje 163.048 se jednalo o oba sběrače, jelikož absolvoval zkušební provoz v Polsku.
Dále byla na lokomotivy dosazena radiostanice Radmor, vozidlová část polského zabezpečovacího zařízení SHP (Samoczynne Hamowanie Pociągu), kontrola bdělosti strojvedoucího CA (Czuwak Aktywny) a poziční světla osazená LED-diodami. Jako první prodělala tuto úpravu lokomotiva 163.048, která byla během podzimu 2007 zkoušena Ústavem kolejových vozidel IPS TABOR Poznań a také v provozu v nákladní dopravě v okolí seřaďovacího nádraží Tarnowskie Góry. Po úspěšném absolvování zkoušek a schválení provozu polským drážním úřadem UTK byl 14. října 2007 zahájen zkušební provoz na vlacích R 200/201 „Silesia“ a EC 108/109 „Comenius“ v úseku Petrovice u Karviné – Kraków Główny, personálně obsazen strojvedoucími depa Kraków.
Všechny stroje pocházejí z depa v České Třebové, které je u nás jedno z největších, které tyto stroje pravidelně nasazuje do vozby vnitrostátních i mezinárodních vlaků na Slovensko přes Poprad do Košic. Pronájem těchto strojů se bude nejspíš navyšovat, jak bude postupně zaváděn novy typ vlaků RegioPanter u kterého není nutné řadit lokomotivu, neb se jedná o ucelenou jednotku s řídícími vozy. Původně byl návrh, že část lokomotiv přejde pod národního nákladního dopravce ČD Cargo, tento plán ovšem Cargo zamítlo, neb samo spíše potřebuje lokomotivy s více systémovou trakcí.
Celá současná série našich lokomotiv musela pro „odchod“ do sítě PKP projít tzv. „polonizací“, kdy bylo nutné České lokomotivy upravit do norem těch Polských. Úprava jedné takové lokomotivy byla vyčíslena na 1,25 milionu korun. Denní pronájem jednoho stroje u PKP pak stojí 300 EUR na den. Stroje Českých drah jezdí v Polsku již od roku 2007, kdy byla uzavřena smlouva o reciproční spolupráci se zajížděním našich vozidel do Polska, pronájmu, a také zajíždění vozidel PKP na Českou železniční síť.
České lokomotivy dostávají v Polsku i svá specifická dívčí jména:
- 163.021 – Małgosia (Milada)
- 163.022- Ela
- 163.026- Gabrysia (Gabriela)
- 163.029- Beata
- 163.030- Agata
- 163.034- Helena
- 163.035- Zosia (Saša)
- 163.040- Edyta
- 163.041- Kamila
- 163.042- Oliwia
- 163.046- Kasia (Katka)
- 163.047- Basia (Barča)
- 163.048- Jadwiga (Hedvika)
V případě poklesu turnusové potřeby v nasazení těchto lokomotiv do činné služby, budou mít dráhy problém tyto lokomotivy někde uplatnit, tedy v případě území naší železniční sítě. Dalším působištěm těchto lokomotiv je Praha. Z Prahy je vypravováno několik strojů na vlaky do Děčína, resp. Chomutova. Dále pak na východ do Přerova a Bohumína. Jelikož je Česká železniční síť do jisté míry paralyzována v minulosti instalovaných dvojím systémem trakčního napájení. Je nasazení lokomotiv této řady dosti omezující. Zlom trakčního napájení je pro tyto lokomotivy zásadní. Na jihozápad končí ve Zdicích, na severozápadě v Chomutově. Zlom trakční napájecí soustavy je i v Kutné Hoře směr Vysočina a Morava. Dále mohou až na jih Moravy k Uherskému Hradišti, a do přechodové stanice Horní Lideč v trati: Hranice na Moravě – Horní Lideč – Půchov (SK).