BERLÍN – Nepříjemnou zprávu v tomto týdnu obdržela centrála Siemensu od Deutsche Bahn (DB) v Německu. Státem vlastněný dopravce DB se chystá výrazně ušetřit, a realizovat nákupy vlaků i náhradních dílů právě z Číny. Doposud tak národní dopravce odebíral kolejová vozidla výhradně od výrobců v Evropě, to se ale změní.
Technologie a úroveň řady čínských firem je stále na vzestupné tendenci. Od tamních firem začíná některé segmenty náhradních dílů pro lokomotivy i osobní a nákladní vagony odebírat Bombardier a Alstom. Obě firmy mají v Číně i svá zastoupení. DB se chystá v létě otevřít i své nákupní středisko právě v Pekingu, které bude zajišťovat realizace nákupů potřebných dílů pro své dílny v Německu.
Za nákupy do Asie – trend brzké doby
Čína se v neposlední řadě snaží více prosadit jak v exportu, tak i v nákupu zahraničních firem celkově. Kritiku naopak státem vlastněné firmy CSR a CNR, které jsou v oboru výroby vlaků nejsilnějšími hráči v Asii, získávají nelichotivé zprávy především z Evropy a USA, kam dlouhodobě již exportují. Čína v posledních letech načerpala do podpory exportu stovky miliard dolarů, a nyní očekává nějaké zpětné výhody, což je hlavně zisk.
Deutsche Bahn se nerozhlíží v Číně jen po výrobcích železniční techniky, v dohlednu bude muset nakoupit až 35.000 nových dvojkolí pro své osobní a nákladní vozy, a ty jsou právě dražší v Evropě. Doposud si svojí dominanci v tomto oboru drží ocelárny v Bochumi, která má smlouvy na dodávky tohoto druhu náhradních dílů do konce roku 2017. DB tak již v roce 2014 dala hlasitě najevo, že podporovat doposud drahé nákupy v Evropě nehodlá.
Pro DB, ale i pro SNCF nebo ÖBB a České dráhy, dodává svá dvojkolí i firma Bonatrans Group, která ale s „dotovanou“ cenou čínské vlády na export stejného druhu zboží nemůže konkurovat.
{snippet 100}
- Deutsche Bahn míří k odškodnění od ocelářského kartelu. Obviněna je i Moravia Steel
- Deutsche Bahn žalují oceláře za kartelové dohody. V sítu uvízla i Moravia Steel