BERLÍN – Německá vláda v pátek schválila placení mýta za osobní automobily do 3,5 tuny. Návrh ministra dopravy Alexandra Dobrindta z CSU narážel po celý minulý rok na řadu odpůrců. Evropská unie se chce rozhodnutím vlády v Berlíně zabývat v dubnu, konkrétně zda nedojde k porušování unijních zákonů a diskriminaci cizinců využívající obsáhlou dálniční síť v Německu.

Německé mýto dle státní příslušnosti..

Alexander Dobrindt naopak kontruje, že rozhodnutí Německa na zpoplatnění dálniční sítě je v plném souladu s právem EU. Kritika Německa přichází především ze zemí Beneluxu, Francie nebo i Polska a Rakouska. Ačkoliv se právě v Rakousku platí za dálnice jako v České republice – dálniční vinětou, Itálie vybírá peníze na placených úsecích v mýtných bránách. Automobily do 3,5 tuny mají volný pohyb naopak ve Francii i zmíněném Beneluxu.

Cena mýtného za osobní automobily bude vypočítávána z objemu motoru v litrech, ale také z emisni klasifikace tzv. EURO.

Typ vozuObjem v LPHMRok výrobyRoční Měsíční10 dnů
VW Polo1,2benzin201324 €16 €5 €
Škoda Fabia1,2benzin201224 €16 e5 €
Hyundai i301,6benzin201332 €16 |5 €
Škoda Octavia1,8benzin201532,4 €16 €5 €
VW Passat1,6diesel201576,8 €30 €15 €
Škoda Felicia1,3benzin199984,5 €30 €15 €
Škoda Octavia2,0diesel2010100 €30 €15 €
BMW 730d3,0diesel2014130 €30 €15 €

 

Paradoxně vyšší ceny za dálniční známky zaplatí řidiči se starším typem vozidla, případně vozidla s větším výkonem motoru. Už dnes v řadě měst Německa existují speciální emisní limity pro vjezdy vozidel do tzv. žlutých a červených zón, což znamená emisní normu EURO 3 a EURO 2.

Německo je kritizováno spíše za systém, ve kterém zvýhodní vlastní obyvatele slevou na dani v poplatku za držení vozidla. Tento systém se nelíbí ale v Bruselu. Německé mýto tak může narazit ještě u unijních úředníků, kteří mohou zahájit procesní řízení, a platby za využívání dálnic oddálit na jiný termín, původně se počítalo se zavedením plateb za osobní automobily od ledna 2016.

 

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na