V Pardubickém kraji došlo v neděli k plánované výměně provozovatelů autobusové dopravy, kdy původního regionální dopravce nahradila společnost BusLine. Ta od svého působení ale čelí problémům, v pondělí zrušila 98 spojů, v úterý už 188 autobusů. Společnost to přisuzuje náhlé personální krizi, situaci řeší i kraj. Nedostatek řidičů je však celostátním problémem, podle údajů Společenství autodopravců Čech a Moravy jich schází 20 000.

BusLine působí od neděle 12. června v polovině regionů Pardubického kraje, konkrétně jde o Orlickoústecko, Litomyšlsko, Žambersko a Jevíčsko. V této oblasti autobusovou dopravu využívá zhruba 40 tisíc lidí denně, což vyplývá z údajů ICOM Transport, který v regionu doposud obsluhoval většinu linek.

Mezi zrušenými spoji byly například i ranní autobusy, které využívají děti z okolních obcí pro cestu do školy. O zrušených spojích v úterý ale bylo možné se dozvědět až v pondělí večer v tabulce uveřejněné na stránkách integrátora regionální dopravy OREDO, později i na stránkách kraje.

„Důvodem je kritický nedostatek řidičů. Někteří podepsali třeba dvě nebo tři pracovní smlouvy a až teď o víkendu jsme se dozvěděli, že nastoupí někam jinam,“ vysvětlil pro iROZHLAS.cze příčinu krize mluvčí společnosti BusLine Radovan Vrátný. „Snažíme se, aby alespoň do prázdnin vypomáhali všichni, kteří mohou řídit autobus, včetně dílenských pracovníků nebo dispečerů,“ dodal.

Jestli a v jaké míře budou cestující zažívat komplikace i v dalších dnech ale neřekl: „Komplikace v příštích dnech nemohu vyloučit,“ uvedl.

Kraj chystá sankce

Jaké spoje budou a nebudou jezdit v následujících dnech, neví ani kraj, jak řekl náměstek hejtmana za dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš (ODS). Podle něj od BusLine informace o zrušených autobusech na následující den až večer.

„Ve smlouvě máme sjednané pokuty za neodjeté spoje a určitě je budeme vyžadovat. Nemůžeme to nechat bez odezvy,“ řekl iROZHLAS.cz Kortyš. „Je mi líto cestujících, to žádná pokuta nespraví, ať je sebevětší,“ dodal.

K situaci se pro Magzine.cz vyjádřil i hejtman kraje Martin Netolický (ČSSD). Po společnosti BusLine bude požadovat kompenzaci cestujícím v podobě jízdného zdarma až do konce června.

Kraj podle Kortyše nyní usilovně pracuje na nápravě, mimo jiné oslovil menší dopravce, kteří by s krizí mohli vypomoct.

Nedostatek řidičů je tikající bomba

Jednání kraje s jinými dopravci potvrzuje i Kateřina Kratochvílová, předsedkyně společnosti ICOM Transport, která doposud obsluhovala většinu linek v regionech. „Jednáme s krajem o tom, abychom situaci pomohli,“ uvedla.

Předčasný odchod řidičů z BusLine podle svých slov přisuzuje chaotické organizaci firmy při vstupu do kraje a odlišným pracovním podmínkám, které řidičům nabídla. Poukázala také na to, že na českém trhu na základě dostupných údajů chybí v součtu 20 000 řidičů v autobusové a nákladní dopravě dohromady.

Předseda Sdružení dopravních podniků České republiky Tomáš Pelikán navíc popisuje soupeření o řidiče mezi podniky: „Komplikované je i to, že dopravci se mezi sebou o některé řidiče přetahují. Je to situace, která nemá rychlé řešení.“

S tím Kratochvílová souhlasí. „Jediné možné řešení je dlouhodobé a to, že stát s tím musí začít něco dělat. Pro představu 20 % řidičů v Česku, kteří aktivně řídí, jsou už důchodci a dalších 30 % je v předdůchodovém věku. To je polovina řidičů. Jejich nedostatek je velká tikající bomba,“ dodává s odkazem na průzkum Společenství autodopravců Čech a Moravy, který podle ní potvrzují i interní data společnosti ICOM Transport.

S nedostatkem řidičů se potýkají i například v nedalekém Hradci Králové, kvůli kterému funguje MHD v prázdninovém režimu už od června.

 

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments