České dráhy mají první jednotku Viaggio Comfort od firmy Siemens v provozu. Zatím jen ve zkušebním provozu, a to na vnitrostátních vlacích z Prahy do Brna. Od červnové změny jízdních řádů, kdy České dráhy tyto vlaky začnou vypravovat i na dva páry mezinárodních spojů z Prahy do Vídně, budou vlaky od prosince tohoto roku jezdit až do Grazu (Štýrský Hradec).
Po více jak padesáti letech se vrací do provozu i tři speciální třídy. V jednotkách Railjet bude nejvyšší třída označena jako Business, dvojka pak Economy. Mimo bistra a dětského kina, nabídnou vlaky i pohodlné cestování pro matky s dětmi, kočárky a jízdní kola.
VLAKEM DO VÍDNĚ RYCHLEJI NEŽ AUTOBUSEM
Zkrátí se i časový rozsah cestování z Prahy do Vídně, kdy celá cesta nebude delší jak 240 minut. Nákup jednotek Railjet v minulosti kritizovala předně Škoda Transportation a Radim Jančura. Škoda prosazovala zrušení nákupu s tím, že národnímu dopravci umí nabídnout relevantní vlaky. Výrobce ale předložil dopravci jen technické výkresy, ačkoliv dopravce musel nákup těchto vlaků řešit ve zrychleném řízení.
Nakonec bouřlivé personální změny ve vrcholovém vedení drah v době ministrování Zdeňka Žáka, vedly k odvolání Petra Žaludy, a skutečnému zastavení přípravné realizace nákupů druhé dodávky těchto jednotek. Celkem tak ČD budou mít jen sedm souprav, plánovaných bylo až 16 jednotek Viaggio Comfort. Ty chtěl Petr Žaluda zase na spoje jezdící z Prahy přes Brno a Bratislavu do Budapešti.
České dráhy nákupem sedmi těchto souprav uvolní i běžné vozy z mezistátních spojů, ty předisponují na jiné vnitrostátní a mezinárodní vlaky, hlavně na Slovensko a do Polska. Několik vozů dráhy zařadí i na rychlíky z Prahy do Českých Budějovic a Chebu přes Plzeň.
R866 Viktor Kaplan: Brno 4:31, Česká Třebová 5:40, Pardubice 6:17, s příjezdem do Prahy v 7:21 R867 Viktor Kaplan: Praha 21:03, Pardubice 22:08, Česká Třebová 22:48, s příjezdem do Brna ve 23:55 Od červnové změny jízdních řádů začne Railjet jezdit až do Vídně na dvou párech spojů. Od prosince pak každé dvě hodiny. |