V Praze tento týden proběhlo pracovní setkání zástupců dopravce České dráhy a výrobce Siemens. Bod programu byl jediný, osud zbylých osmi souprav Viaggio Comrfort pro trasu z Prahy přes Brno a Bratislavu do Budapešti. Dle dřívějšího vyjádření Petra Žaludy, uzavřel by se tak historický trojúhelník třech hlavních měst bývalého mocnářství – spojený špičkovými vlaky Railjet.
FOTOGRAFIE | ÖBB
V současné době se v montážním závodě ve Vídni montují první dvě soupravy, ty se do České republiky dostanou již v prvním čtvrtletí příštího roku. Všech sedm jednotek bude nasazeno od prosince 2014 na trasu Praha – Brno – Vídeň- Graz- (Villach). Osud první série byl ještě nejistý i za působení dnes již bývalého šéfa drah Petra Žaludy. Dráhy nakonec díky opci od Rakouské ÖBB přebírají celý kontrakt pro nákup 15 jednotek Viaggio Comfort.
Financování druhé série, dráhy na ní nemají prostředky
Již podruhé firma Siemens vyšla národnímu dopravci vstříc, když opět posunula termín do kterého se mají České dráhy ohledně nákupu zbylých jednotek vyjádřit. Datumově jde o 6.září tohoto roku. Výrobce nemá důvod objednavateli házet klacky pod nohy. U Českých drah jezdí desítky nových vozů první a druhé třídy, dále restaurační, lehátkové a spací vozy Siemens.
V tiskové zprávě Českých drah Dalibor Zelený přímo uvádí, že nemá nic proti nákupu první série Viaggio Comfort. Osud druhé je ale do značné míry zatím nejistý. Předně je závislé na financování osmi dalších souprav pro trasu z Prahy do Budapešti. Rameno z Prahy přes Vídeň do Grazu chtějí dráhy provozovat společně s ÖBB. Celkem bude denně v provozu sedm souprav ČD a tři soupravy ÖBB ve dvouhodinovém taktu. Rakouské dráhy budou navíc národnímu dopravci pro jednotky Viaggio Comfort pronajímat své lokomotivy Taurus.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/railjet/1700-drahy-odeberou-prvni-serii-jednotek-railjet-osud-druhe-je-zatim-nejisty{/qrcodegenerator}
Plzeňský „Emil Zátopek“ jak jej výrobce a provozovatel této lokomotivy nedávno pokřtil, se na vozbu těchto mezinárodních vlaků nejspíš nechystá. Dráhy ale tuto možnost nevylučují. S lokomotivami 109E / 380 ČD si dopravce užil své. Investice tak do druhé série Viaggio Comfort je zatím dle nového šéfa drah Dalibora Zeleného nejistá. V současné době dráhy na nákup dalších vlaků nemají prostředky, a zadlužovat se také nechtějí. Dle Zeleného nepřichází v úvahu Žaludou nepřímo prosazovaná verze křížového financování z prodeje drážních budov na nákup zbylých osmi jednotek Railjet.
{snippet 100}
- RailJety ČD v roce 2015. Dráhy s lokomotivou Škoda již nepočítají
- ANALÝZA: Jak šel čas se Škodou 380 u Českých drah
- Henry am Zug. Podívejte se na video, jak probíhá příprava cateringu pro vlaky Railjet ÖBB
- Škoda 380 nemá stále potřebná povolení, ČD je chtějí pro jednotky RailJet
{snippet 120}