PRAHA
Stáří lokomotivní flotily Českých drah pro osobní dopravu, to bude hlavní téma následujících let pro státem vlastněného dopravce. Lokomotivy ČD v osobní dopravě dosahují poměrně velkého stáří, a dráhy budou muset řešit omlazení podstatné části vozidlového parku pro vnitrostátní i mezinárodní dopravu.
Průměrné stáří lokomotiv ČD je v dnešní době 20 až 35 let. Nejstaršími stroji pak jsou stejnosměrné lokomotivy řady 150 a 151, které u drah slouží od roku 1978. Podobně stejnou dobu jsou v provozu i lokomotivy řady 242, které jezdí na „jižní“ trakční napájecí soustavě od Chebu po Brno. Nejvíce zastoupenou řadou pak jsou stroje řady 162 a 163, nebo 362 a 363, které jsou zařazeny v provozu od roku 1984 resp. 1980.
Otevřené výběrové řízení, nebo jen „na oko“ pro veřejnost?
Poslední nákup lokomotiv proběhl v roce 2009, kdy ČD uzavřelo smlouvu na dodávku celkem dvaceti lokomotiv pod označením 109e, u ČD 380. Problematické schvalování v řadě států Evropy vedlo ale i k podstatnému skluzu v termínu dodávek prvních strojů do provozu. Dodnes cela kauza není ze strany Škody ani ČD vyřešena, a obě strany se i nadále přou o penále, které ČD požaduje za pozdní dodávky po výrobci.
Nákup nových lokomotiv tak bude pro dráhy klíčový i v řadě jiných specifikací. Předně stále se rozvíjející spolupráce s Deutsche Bahn, kde na lince mezi Prahou a Hamburkem mají jezdit nedávno v Německu schválené lokomotivy 109e/380. Dráhy pro linku do Hamburku nasazují i nové vagony, které v současné době přebírají po rozsáhlé modernizaci.
{snippet 101}
České dráhy se tak připravují na otevřené výběrové řízení, tedy za předpokladu, že představenstvo i dozorčí rada investici schválí. Dopravce dlouhodobě preferuje především Škodu Transportation, podle informací které máme k dispozici, se mohou do výběrového řízení hlásit i jiní dopravci. V minulosti řada těchto pobídek pro zahraniční výrobce kolejových vozidel byla kritizována v tom, že dráhy dlouhodobě upravují zadávací podmínky šité na míru pro jednoho jediného výrobce, což byla vždy Škoda Transportation.
České dráhy plánují nákup dvacítky nových lokomotiv pro rychlosti do 200km v hodině. Dopravce chce v budoucnu zajišťovat kompletní servis na mezinárodních linkách ve formátu lokomotiva+osobní vozy. V budoucnu tak nejspíš převezme kompletní vozbu linky Praha – Hamburk, kde už dnes nasazuje zcela modernizované osobní vozy.
Dopravce tak bude moci v případě schválení celé investice, vybírat z řady již vyráběných lokomotiv např. Bombardier a jeho TRAXX, nebo Siemens s lokomotivou Vectron. Po špatných zkušenostech se Škodou, která v době objednávky od ČD, měla novou lokomotivu pouze na papíře, sáhne dopravce nejspíš po firmách, které jsou schopny lokomotivy dodat v expresním termínu.
Bombardier zvládne dodat jednu lokomotivu pro jakéhokoliv zákazníka do 14 dnů, podobně je na tom i Siemens. Obě firmy mají sériovou výrobu, a montážní základny v Rakousku a v Německu. Drahám odpadne i schvalovací peripetie ze strany výrobce, jako tomu bylo i u nechvalně proslulé 109e/380. Lokomotivy TRAXX i Vectron, jsou chváleny ve všech státech Evropy.
{snippet 100}
- Škoda Plzeň ovládla výrobce kolejových vozidel TransTech z Finska
- ČD Cargo nakoupí nové lokomotivy. Vybírat může mezi stoji TRAXX a Vectron
- RegioJet na Slovensku kontrolují hygienici. Na dopravce si stěžuje stále více cestujících
- Polsko, jako hlavní odbytiště stejnosměrných lokomotiv ČD
- České dráhy mají nedostatek vícesystémových lokomotiv. Půjčují si je od ČD Cargo
- RegioJet v druhé dekádě nakoupil opět ojetiny. Dopravce slibuje i nové vozy