Hybridy i elektromobily jsou v Norsku čím dál populárnější. Ke konci roku se tam dokonce stala nejoblíbenější značkou aut americká Tesla, která předběhla zavedenou evropskou konkurenci.
Letos v září se v Norsku prodalo rekordních 2000 vozů značky Tesla. V říjnu a listopadu čísla poněkud poklesla, ovšem už v polovině prosince prodeje znovu vystřelily až k 1900 autům a do konce roku Tesla očekává nový rekord.
Její modely S a X jsou v Norsku aktuálně nejoblíbenější, když až na třetí místo poslaly dlouhodobou jedničku Volkswagen Golf.
Norsko je oproti zbytku Evropy i světa opravdu výjimečné. Elektromobily tam tvoří polovinu všech nově prodaných aut. V Česku je to pro srovnání dohromady s hybridy jen jedno procento.
Lidé ekologická auta kupují především kvůli podpoře, kterou jim poskytuje státní pokladna. Například podobně výkonný benzínový Golf v Norsku vyjde bezmála o sto padesát tisíc korun levněji než elektrický. V Česku je Golf E dvakrát dražší než model se srovnatelným benzínovým motorem.
Daně na velká elektroauta
Elektromobily jsou navíc osvobozeny od mýta, parkovacích poplatků a služby veřejných dobíjecích stanic jsou zdarma. Norská vláda očekává, že se v roce 2025 budou v zemi prodávat už jen elektrické vozy.
Přechod na elektrifikaci dopravy se ale neobejde bez problémů. V některých částech země se začíná ukazovat, že rozvodná síť není připravená na tak velkou zátěž, jakou nabíjející se auta představují.
A jako příliš velké se ukázaly i úlevy státu. Ustoupit se muselo například od původního záměru, aby elektroauta mohla využívat pruhy pro autobusy. Je jich totiž tolik, že způsobovaly zácpy.
Vládě se také přestalo líbit, že si Norové za zvýhodněných podmínek kupují zejména velké a luxusní SUV Tesla X. I proto se chystá zavedení nové daně, která nákup velkých elektroaut mírně znevýhodní.