Firma Fleischmann, která patří pod stejnou obchodní značku jako Roco, slaví v těchto dnech krásných 125. let své existence na trhu. Pojďme se podívat do vzniku a historie této úspěšné firmy, která nakonec přes škrabky na brambory, záclonové tyče a nutností výroby válečných komodit – vybudovala rodina Fleischmannů do dnešních rozměrů.
Historie Fleischmann – počátek
Základním kamenem společnosti byl Jean Fleischman který vyráběl kousek od Norimberka grafické rytiny do mosazných destiček. Později se výroba pana Feischmanna rozšířila na psací potřeby a zboží papírnické. O jedenáct let později se firma rozrostla o výrobu plechových hraček, zejména námořní lodě s mnoha pohyblivými prvky – což bylo na tehdejší dobu velice ojedinělé! Fleischmann pocházel ze staré námořnické rodiny, sám vystudoval i námořní akademii, proto zaěření na výrobu hračkových lodí bylo myšlenkou z jeho strany i celkem oprávněnou.
Fleischmann také poprvé v roce 1910 vystavoval na světové výstavě v Bruselu, kde získal řadu ocenění za kvalitu svých hraček. Celkově si za kategorie hraček námořních lodí a parníků, odnesl jednu zlatou a jednu stříbrnou medaili. Prezentaci vyhrála tehdejší modelové provedení námořní lodě „korunní princezny“ Cecilie, neboť tehdejší uspořádání německa, bylo taktéž s velkým počtem válečných a bytevních lodí, které po Francii a Anglii bylo na starém kontinentě jedno z největších. Model lodi „Cecilie“ je dnes k vidění v muzeu německého námořnictva v Městském muzeu ve Swabacheru.
V roce 1917 zakladatel Jean Fleischmann umírá ve věku 53. let. Jeho rodina pokračuje v podnikání a rozvoji celého hračkářského impéria. V letech 1920 a 1930 začíná firma Fleischmann mimo výrobu modelů námořních bytevníků a plachetnic, výrobu figurek a mechanických hraček s motorickým pohonem, od kterých bylo v padesátých letech upuštěno.
Z velkých hraček k železničním modelům
Fleischmann v roce 1938 vyrobil první velké modely v měřítku 1:45 jako makety úzkorozchodné železnice Doll & Co. z Norimberka. Díky válečném a dosti smutnému období, jako ostatně řada firem v této době, bylo Vládním výnosem dekretováno, že všechny firmy od stanovené doby musí přejít na výrobu válečných válečných materiálů. Tento fakt se nevyhnul ani Fleischmannům. Podobně byla postižena i řada dalších firem v oboru: Noch, Brawa, Falco, Auhagen nebo Piko. Ačkoliv se řada firem za tuto historii stydí, Fleischmann to uvádí zcela oficiálně. Což je jedna z mála vyjímek.
V poválečných letech a divoké obnově průmyslu a všech závislých odvětví, vyráběla firma i mnohem potřebnější sortiment tehdejší doby. Jedním z nich jsou např. škrabky na brambory, záclonové tyče nebo nábytkové zámky. Stejně jako Československo, i Německo podlehlo měnové reformě v roce 1948. Bohužel firma sídlila (a i dnes sídlí), pár kilometrů západně od Norimebrka, které ovšem spadalo do tehdejšího východního bloku Socialistického uspořádání Evropy řízeného centrálně z Moskvy. I nadále ale Fleischmann zůstal věrný hračkovému průmyslu. V roce 1949 vyvinul celou sérii železničních modelů velikosti 0 pro sériovou výrobu. Tyto modely navíc firma i nadále rozšiřovala, aby jejich existence přežila bezmála 35 let své produkce a života na trhu.
Na veletrhu hraček v Norimberku v roce 1952 představila rodinná firma Flischmann první železniční modely v měřítku H0 1:87 včetně příslušenství a kolejového materiálu pro tento (zatím v plenkách), rozchod domácího měřítka které později zažilo excelentní boom v kolébce kolejové modelařiny jakou bez výhrad Německo bylo, je, a i nadále zůstane. V témž roce se navíc začalo postupně praktikovat tamponové potiskovávání modelů touto přesnou metodou nanášení symboliky a obrazců na modely. Tuto technologii Fleischmann dovedl k dokonalosti.
Již na veletrhu v Norimberku s názvem „Toy Fair“ tedy férové hračky, začíná společnost s výrobou modelového programu dalšího měřítka, a tím je N 1:160 která se udržela až dodnes. Tehdy se program této série obchodoval pod značkou N-pikolo, tento název zůstal v původním znění zachován až do roku 1989. Nyní je firma světovým lídrem v oblasti vývoje a výroby modelové řady N 1:160.
Fleischmann jako jediný uvedlo do prodeje také v roce 1994 jednotku ICE-T s mechanikou naklápění soupravy v obloucích. Tento model byl vyroben jak v měřítku H0, tak i v N – a zažil nevídaný zájem, kdy firma musela opakovaě navyšovat a obnovovat výrobu tohoto modelu pro své zákaníky. O model byl tak obrovský zájem, že jej ani do dnešní doby zatím žádná modelová novinka v oblasti železničního modelářství nepřekonala!
Digitální věk a společný Holding s Roco
V novém tisíciletí začala firma s velkým vývojem digitalizace svých modelů k jejich dirigování a celkovému řízení. Kromě rychlosti nově vznikající konkurence na trhu, především pak od firem Brawa nebo Piko, začal Fleischmann jako první montovat do svých modelů tovární dekodéry pro řízení jízdy a světel lokomotiv. K 50. výročí měřítka H0 1:87 v roce 2002, navíc uvedl Fleischmann sérii parních a motorových lokomotiv s autentickým ozvučením, v té době opět jako jediný na trhu. Od roku 2011 navíc firma montuje tyto dekodéry i do svých modelů v měřítku N 1:160.
Firmu nakonec značně přestárlá rodina Fleischmannů v roce 2008 prodává s celým portfóliem rakouské firmě Roco, která vzešla ze stejného sortimentu. Nově vzniklý holding Roco & Fleischmann tak nastartovalo další vývoj a směrování železničního modelářství do vyšších sfér. V současnosti je v modelové sérii N 1:160 vyráběno celkem 350 různých modelů, čímž se firma řadí na první příčky, a v modelovém měřítku H0 1:87 pak hned za firmou Brawa i v oblasti parních lokomotiv německých státních drah od počátku I. epochy…
Kam dál?