Většina novinářů podléhá určité šablonizaci světa. Stejně tak, jako byly dříve zlí imperialisti a hodní dělníci pod praporem socialismu, tak dneska je zase zlý stát se zlými ČD, hodní soukromníci, hodný Schwarzenberg, zlý Zeman, hodné USA, zlé Rusko, zlí muslimové… kdo nesouhlasí, ten je komunista… zkrátka novináři táhnou za jeden provaz, za ten správný provaz, a vy jste tu proto, abyste jim to sežral (čtenář) a moc nad ním nepřemýšlel.

{snippet 156}

Vyhrocený konkurenční boj mezi národním dopravcem a firmou RegioJet Radima Jančury už způsobuje doslova cirkusácké a chabé argumenty – jak co nejvíce České dráhy v očích cestující veřejnosti pošpinit. Pokud to dělá majitel firmy, je to smutné, pokud to ovšem dělají novináři s nedostatečným nestranným pohledem na věc, je to tragédie! Přesně tímto stylem funguje novinářské „eso“ pan S. J. který zcela jednoznačně paušalizuje všeobecné problémy v železniční dopravě s jedním logickým viníkem stavu věcí – České dráhy.

V případě, že se chcete dotyčného pana novináře zeptat na jeho smysl některých článků, případně obsahu – jednoduše Vám neodpoví. Další klasické výmluvy typu: přehlédl jsem to, případně diskuze v tomto směru ztrácí smysl. Ovšem smysl neztrácí bujará plodnost na zvláštní způsob produkovaných myšlenek zaměřených vůči jednomu společnému nepříteli, a tím jsou České dráhy.

Pan Indra – jako laxní a líny cestující (ten příběh o pečených holubech do úst)

Poslední zajímavá situace u pana S. J. nastala v jeho článku o nejspíše smyšleném jedinci jménem pan Indra. Ten cestoval z Hranic na Moravě přes Brno do Křenic. Přestup v Brně se ovšem nepovedl, a dotyčný (nejspíš smyšlený) cestující musel nocovat na hlavním nádraží. Celé je to ovšem tak trochu zavádějící. Veškeré novinářem popisované situace se ne zcela náhodně odehrávají v Brně, případně ve vlacích mezi Prahou a Brnem. To je samo sebou trať, o kterou usiluje RegioJet Radima Jančury. Pokud novinář pracuje stylem „dejte mi podklady – já o tom něco napíšu“ tak se jedná čistě o pomluvu. Je pouze na Českých drahách, zda se budou proti pomluvě bránit.

Ale zpět k panu Indrovi. Jeho přestup v Brně nebylo možné uskutečnit, neboť jeho vlak měl nepatrné zpoždění. Pan Indra od ČD nárokuje proplacení taxi vozidla – kterým ale nejel, ve výši 5000 korun. Dále zdravotní újmu, a neopomenul také doplnit proplacení svého volna, které musel nedobrovolně strávit v jedné z tamních nonstop náleven. Pan Indra cestovat totiž s vlakem Os4141 což je vlak, který jezdí pouze o víkendu a ve svátcích. Na tom by nebylo nic divného. Pan Indra se ovšem dle novináře S. J. ošívá zcela zaručenou síťovostí národního dopravce. To by bylo v pořádku. Ovšem i tuto firmu s denním vypravením kolem 7500 vlaků řídí jenom lidé.

Kdyby pan Indra přemýšlel, a pan novinář S. J. neměl opět důvod mít jedovou slinu, mohla taková informace být zpracována objektivněji a více do hloubky. Pan novinář totiž psal v duchu „ČD zase něco nezvládlo – o tom je třeba informovat čtenáře“. Někdy touha novináře přinést objektivní pohled na věc je spíše ušlapána z touhy vytvoření umělé (a snad jen u novináře) senzace, které mnohdy u autora musí vzbuzovat orgasmické pocity.

Novináři mají také tendenci vytvářet z vlaků pojízdné restaurace. Termín, kdy se cestující konečně ve vlaku může slušně stravovat – zavedla právě novinářská rétorika. Ovšem cestujícího především zajímá přeprava z bodu A do bodu B. Pokud k tomu dostane i líbivé gesto ve fromě kávy a jídla v plastové vaničce, do našince a jeho podvědomý se pak informace „tlačí“ snáze.

Nárok cestujícího dostatečně popisují Přepravní podmínky – ty stanovují i jasné nároky

A nyní zpět k dotčeným vlakům, kterými ne-cestoval pan Indra, neboť v jeho tvrzení je řada nesrovnalostí. Taková tvrzení buď nevědomě neuvedl v logické rozuzlení, případně je dodatečně překroutil novinář pan S. J. V textu sice není uvedeno, ve který den dotyčný cestující použil vlak, ale uvádí zde, že z Hranic na Moravě do Brna jel rychlíkem R746, ten vyjíždí z Hranic ve 21:19, ale v Brně už byl za necelých 40 minut. Vlak tuto trasu tak rychle ujet skutečně nemůže. Takže pozorného čtenáře napadne zhlédnutí jízdního řádu v systému IDOS, kde se píše, že R746 je v Brně ve 22:55!!! Takže, když přičteme těch cca 15 minut řešení problému v Brně máme 23:10. A z Brna první nejbližší spoj do Křenovic jede už v 0:35 (Os 4141) s příjezdem do Křenek v 1:01. Takže na jednu stranu zpoždění vlaku mohlo způsobit problém s včasným příjezdem do cíle, ale jednoznačně lze usuzovat o laxním přístupu cestujícího, v tomto případě pana Indry (snaha zajít za vlakvedoucím či průvodčím rychlíku) je druhá strana problému. {qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/komentar/1438-komentar-novinarska-ne-objektivita-v-sirsim-spektru{/qrcodegenerator}

Pan Indra přestup v Brně tedy nestihl, a nárokuje vůči národnímu dopravci jisté kompenzace. Celý problém tkví ovšem v jedné dosti zásadní věci. Pan Indra cestoval z Hranic na Moravě s jízdním dokladem vydaným od Českých drah. Naopak v Brně chtěl přestoupit na vlak s jízdním dokladem IDS (Integrovaného dopravního systému). Pomineme-li všechno ostatní, tak zásadní problém je v tom, že pan Indra žádal něco, na co podle přepravního řádu ČD neměl nárok. Jízdenku měl pouze do Brna, čili nebyl žádný důvod mu zajišťovat náhradní dopravu taxíkem ještě někam jinam. Starost ČD o pana Indru skončila v momentě, kdy v Brně vystoupil z vlaku. To, že pak chtěl jet z Brna dál na jízdenku IDS, už je jeho věc a považuje se to jako nová a samostatná jízda.

Závěrem. Pokud se novináři snaží vytvářet umělé senzace, které v očích čtenářů mají vyvolávat podvědomé negativní myšlenky vůči jakémukoliv subjektu, nejedná se pokaždé o nic vážného – novinář to vidí trochu jinak. To se ale opět dostáváme na samotný začátek tohoto článku,  kdy se někteří novináři snaží skutečně o pouhou šablonizaci témat a oborů kde mají svojí „mizivou“ realizaci ve formě elektronických a tištěných médií.

Tečka

Pan novinář S. J. píše vždy velice kriticky vůči národnímu dopravci – logika, RegioJet na zde neuváděném periodiku v elektronické podobě zadává masivní reklamu. Ono by se to moc nehodilo. Tak tedy snad vezmete zavděk malé vsuvky:

– Vlak firmy RegioJet zůstal stát na trati poblíž Studénky, přestup na jiné vlaky nebyl možný. Pokud byla provozu-neschopná lokomotiva soupravu i vytápět a zásobovat energií nebylo zjištěno. Vlak do Prahy dotáhla polská nákladní lokomotiva, pravděpodobně max. rychlostí 100 km/h.

– 23. února „zdechla“ lokomotiva na vlaku RegioJet 1016. Vlak je v tuto chvíli u Kolína a má 126 minut zpoždění. Cestující na Facebooku jsou nervózní. RegioJet se jim na FB omlouvá a sděluje, jaké bude náhradní spojení na autobusy SA a na letiště a jaké budou kompenzace. Ale: cestující se táží, co když jim ujedou a poslední spoje městské a příměstské dopravy. Facebook firmy RJ odpovídá: „Taxi vám rád palubní personál zavolá, popř. vyhledá náhradní spojení nočními linkami Dopravního podniku Praha, ale hradit taxi nebudeme.“

– Stačí, když hodně prší a k tomu je i silný vítr. Lokomotivy firmy RegioJet přestávají pracovat.

Info: texty za pomlčkou nejsou názorem autora ani Redakce.

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments