Soukromý dopravce Leo Express v polovině roku přiveze z Číny tři nové vlaky od největšího vlakového výrobce na světě CRRC. Vlaky za celkem pět miliard korun budou mít uspořádání a vzhled, které vytvořil samotný dopravce. Leo Express o tom dnes informoval v tiskové zprávě. Dopravce chce vlaky využívat na českých i mezinárodních tratích, vyjet by měly v příštím roce.
„Leo Express vyvinul společně s CRRC nový typ elektrické jednotky, jejíž design a koncept vlastní naše společnost. Ten vychází ze zkušeností nabraných z miliardy ujetých osobokilometrů v českém i mezinárodním provozu,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Peter Köhler.
Vlaky mají nízkopodlažní přístup a ukládací prostor pro zavazadla. Součástí vozů budou dětské oddíly. Stejně jako současné vozy Leo Expressu budou vlaky vyvedeny v černožlutých barvách. Všechny koupené vlaky budou takzvaně hybrid-ready, což znamená, že by měly být schopny jezdit kdekoliv na středoevropské železnici.
Leo Express vlaky v polovině roku doveze do Evropy a následně převeze do Česka. Zde by na testovacím okruhu ve Velimi měl provést jejich ověření pro středoevropské železnice.
Společnost s výrobcem uzavřela opci na koupi dalších 30 vlaků. Tu chce dopravce využít podle vývoje na železničním trhu. Köhler nedávno avizoval cíl rozšířit provoz i na další tratě, a to nejen v Česku, ale i v zahraničí. Dosud tomu podle něj brání monopoly státních dopravců.
Dopravce nyní dokončuje úpravy také na 15 motorových jednotkách typu LINT, které si pronajal od výrobce Alstom. Nasadí je na tratích na Pardubicku a Zlínsku od letošního prosince.
Nové vlaky plánuje do provozu nasadit i konkurence. RegioJet letos počítá s 16 novými vozy Astra z Rumunska, další vlaky připravuje pro regionální tratě. České dráhy mají nyní ve výrobě například 21 elektrických souprav RegioPanter. Podnik také vypsal soutěž na 90 vozů pro linku Praha-Hamburk a na další jednotky pro regionální dopravu.
Leo Express patří podnikateli Leoši Novotnému, provoz zahájil v roce 2012 na lince Praha-Ostrava. V současnosti provozuje síť vlakových i autobusových spojení v sedmi zemích střední a východní Evropy. Loni firma přepravila svými vlaky a autobusy 1,8 milionu cestujících, což je meziročně o 20 procent více. Obrat skupiny za rok 2018 vzrostl o více než 120 procent na 800 milionů korun.