Brněnský prodejce letenek Kiwi.com s celosvětovou působností se v současnosti pohybuje na polovině běžných prodejů, ty mu neklesají zatím jen v Latinské Americe. Spolumajitel firmy Oliver Dlouhý předpokládá, že zhruba od začátku dubna bude firma měsíc až dva prakticky na nule. Za rok 2018 přitom vykázala tržby 28 miliard korun a stále rostly.
Celosvětový pokles prodeje letenek souvisí s pandemií nového typu koronaviru, který vyvolává nemoc Covid-19. Citelný pokles zájmu o letenky zaznamenala i společnost Student Agency, která obsluhuje převážně českou a slovenskou klientelu. Lidé přestali létat nejvíce do jihovýchodní Asie a také po Evropě, řekla obchodní ředitelka sekce letenek Student Agency Věra Janičinová.
Některá letecká spojení byla zrušena po zásahu vlád, některá ruší aerolinky kvůli minimálnímu zájmu. Lidé ve velkém přestávají cestovat a lety ruší či odkládají.
„Největší pokles jsme zaznamenali u destinací, jako je Thajsko, Srí Lanka či Bali. Zákazníci však hledají alternativy k těmto exotickým destinacím,“ uvedla Janičinová. Jedná se například o lety do Karibiku, na Maledivy, na Zanzibar či do Keni, v Evropě na Maltu. „Současně vnímáme pokles zájmu i o letenky po Evropě. Přesto i v ní najdeme místa, kam lidé chtějí na jaře vycestovat. Jedná se například o Amsterodam či města severní Evropy,“ uvedla Janičinová.
Dovolené, které Student Agency pouze zprostředkovává, lidé zatím neruší a vyčkávají včetně pobytů v Itálii. Nových rezervací na léto je ale minimum. Zájem o dovolené last minute s odlety v nejbližších dnech klesl proti běžnému stavu o polovinu.
Přestože klesají počty rezervací letenek, jejich prodejci mají víc práce než normálně. „Musíme řešit rušení letů a neustálé změny. Jinak se řídíme doporučením vlády a doporučujeme kolegům práci z domova,“ řekl Dlouhý. Další problémy udělalo cestujícím rozhodnutí prezidenta USA Donalda Trumpa, který od pátku zakázal cesty obyvatel EU do USA. Lidé tak musejí cesty odkládat, přitom podle Janičinové se destinace v USA staly pro mnohé náhradními cíli místo jihovýchodní Asie.
Virus dopadne i na autobusy
Současná situace okolo šíření koronaviru bude mít zásadní dopad také na autobusové dopravce. Někteří z nich počítají s velkými ekonomickými ztrátami, na kompenzacích by se tak při dlouhotrvající krizi měly podílet i vlády. Při pražském zasedání organizace Global Passenger Network se na tom shodli zástupci světových dopravních společností.
„Dopad je opravdu veliký, cítíme ho už v těchto dnech. Nikdy jsme v takové situaci nebyli, je to pro nás něco nového, co jsme nemohli předpokládat,“ uvedla předsedkyně organizace Agnes Pastuzsak.
Turistická doprava podle ní je prakticky zastavená, pokračuje jen veřejná či školní. Řada zemí však již také přistoupila nebo přistupuje k rušení výuky, což má podle ní pro mnohé dopravce zvlášť citelný dopad, protože školní přeprava se podílí na jejich tržbách v desítkách procent. Zavádění kontrol, zejména u hranic, má zásadní dopad na plynulost dopravy.
„Spíše než samotného koronaviru se obáváme mnohdy přehnaných bezpečnostních opatřeních přijímaných v jednotlivých evropských zemích. Pokud se budou dále stupňovat, bude to mít nejen na náš business zcela zásadní dopad“, uvedl Pavel Steiner, generální ředitel české společnosti Umbrella Mobility SE, která byla hostitelem pražského zasedání.
Šéfka organizace také připomněla, že dopravci v uplynulých týdnech zavedli kvůli koronaviru řadu hygienických a ochranných opatření zaměřených na cestující i řidiče. Autobusy jsou vybaveny ve zvýšené míře dezinfekčními prostředky a dalšími ochrannými pomůckami, vozidla jsou čištěny po každé jízdě. Dopravci také hlídají stav řidičů a případně jejich pobyt v posledních 14 dnech. Společnosti se řídí hlavně nařízeními úřadů.