Na dálnici D1 v Kraji Vysočina začalo rozmisťování 40 elektronických dopravních značek, které budou během zimy v případě špatného počasí nebo husté dopravy upozorňovat řidiče kamionů na zákaz předjíždět. Směrem na Brno budou značky osazeny mezi 79. a 104. kilometrem a ve směru na Prahu mezi 133. a 104. kilometrem. Fungovat budou od 1. prosince do konce února příštího roku, řekl dnes ČTK mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
„Budeme sbírat zkušenosti,“ uvedl mluvčí. Cílem opatření je podle něj zakázat v případě špatných podmínek předjíždění kamionů především ve stoupavých úsecích D1 na Vysočině, kde je dálnice nejvýše položená. Pracovníci dnes začali rozmisťovat 20 značek směrem na Prahu, ve středu by měli stejný počet instalovat ve směru na Brno. Následovat bude prověření systému v kontrolním režimu. „Od 1. prosince už je to ostrý provoz,“ řekl Rýdl.
Loni dálnice na Vysočině v zimních měsících kolabovala. Zákaz předjíždění kamionů byl jedním z opatření navrhovaných krajem po dobou rekonstrukce D1, uvedl hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek (za ČSSD). Ministerstvo dopravy uvedlo, že jde o přechodné omezení.
Značky se zákazem předjíždění pro nákladní auta s hmotností nad 3,5 tuny se podle Rýdla budou rozsvěcovat jednak při zhoršení počasí se sněžením nebo pokud bude hrozit padání sněhu, anebo při zvyšování intenzity dopravy. Značky mají vlastní elektrické ohřívání informační plochy. „To znamená, ani v případě hustého sněžení se nemůže stát, že by nebyla čitelná,“ řekl mluvčí ŘSD. Při velmi špatné viditelnosti nebo vysoké hustotě dopravy budou na značce navíc kvůli zvýraznění blikat dvě oranžová světla. V klidovém režimu bude plocha značky tmavá.
Telematický systém bude podle mluvčího napojen na server, který bude vyhodnocovat údaje z meteorologických hlásek a modelů a z dispečerských stanovišť. Zároveň bude dostávat informace ze sčítačů dopravy a kamerového systému, což mu umožní vyhodnotit hustotu dopravy.
O zákazu jízdy kamionů v levém pruhu začalo ministerstvo dopravy uvažovat v závěru loňského roku. Tehdy vznikly několikakilometrové kolony na dálnici D1 kvůli hustému sněžení a dopravním uzavírkám. Podle silničářů tehdy dálnici zablokovali nedisciplinovaní řidiči kamionů. K celoplošnému zákazu ovšem nakonec vláda nepřistoupila a rozhodla, že omezení budou jen na vybraných úsecích.