PRAHA – Za přepravu nákladu budou dopravci na tuzemské železnici od 1. ledna 2013 platit méně. Naopak s mírně vyššími poplatky musí počítat osobní dopravci. Vyplývá to z nových ceníků, které na svých internetových stránkách zveřejnila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Výraznější úlevu může očekávat zejména národní dopravce ČD Cargo.
Sleva, kterou správa železnic poskytuje při přepravě jednotlivých kusových zásilek, by se měla zvýšit o 10 procentních bodů na 55 procent. Tento druh přepravy je přitom podle ČD Cargo dlouhodobě ztrátový. Proti současně platným maximálním cenám vyjde přeprava 1000 tun nákladu na kilometr jízdy po celostátní železnici o zhruba tři koruny levněji. Dopravce nově zaplatí 43 Kč a 88 haléřů. Podobným způsobem se proti současnosti sníží i platba na regionálních tratích a na tratích zařazených do evropského železničního systému.
Snižování poplatku za použití kolejí byla jedna z možných cest, kterými chtěl bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš zachránit ČD Cargo. To se v současnosti potýká s propadem tržeb a podle předpokladu by letos mohlo skončit ve ztrátě zhruba 230 milionů Kč. Kvůli platnému zákonu o železnici není možné cenové tarify měnit okamžitě, změny musí být oznámeny s ročním předstihem.
Cena za dopravní cestu se průběžně snižuje
Spolu se snižováním ceny pro nákladní dopravu, počítají ceníky SŽDC se zvýšením poplatku pro osobní dopravce. Ti od roku 2014 zaplatí za ujetý kilometr po celostátní trati o 21 haléřů více a zhruba o korunu na kilometr si připlatí za 1000 tun hmotnosti vlaku. „Nám takovéto zdražení výrazně neublíží,“ řekl obchodní ředitel soukromého dopravce RegioJet Jiří Schmidt. Za pětivozový vlak dnes dopravce platí 21 Kč za ujetý kilometr, po zdražení v roce 2014 se cena za průjezd stejného vlaku zvýší na 23 Kč.
Podle Schmidta ale úprava cen ve svém důsledku poškodí stát. Neplatí totiž, že snížení poplatku pro nákladní dopravu pokryje zdražení pro osobní dopravce. Ti jezdí převážně v závazku veřejné služby, a poplatky za použití kolejí si proto mohou nechat proplatit z dotací. Výjimkou tvoří pouze společnosti jezdící na komerční riziko.
Cena za použití kolejí se vypočítává na základě hmotnosti vlaku, délky trasy a typu trati. Výslednou cenu dále ovlivňuje například to, zdali dopravce používá neekologické dieselové lokomotivy na elektrifikovaných tratích, nebo jestli využívá vozidlo s naklápěcí skříní. K tomu ještě SŽDC poskytuje slevu z ceny pro některé druhy dopravy. Kromě jednotlivých vozových zásilek mají snížené sazby ještě vlaky kombinované dopravy, nostalgické jízdy s historickými vozidly a vlaky vypravované v rámci charitativních akcí.