Po třicetileté službě v NDR, posléze pak ve Spolkové republice Německo, se dostávají trvale do své domoviny některé kusy dnes již také unikátních lokomotiv řady 180DB. U nás jsou známé pod označením 371 a 372, které v osobní i nákladní dopravě operují na obou březích Labe od Prahy po Děčín a Drážďany. Německý nákladní dopravce obnovuje masivně vozidlový park, proto přejezdy lokomotiv řady 180 a 372 přes státní hranice brzy skončí.

Podstatnou část dvacetikusové flotily odkoupila firma TSS Cargo z Ostravy, kam v těchto dnech zamířilo hned deset strojů řady 180DB. Konkrétně jde o čísla 002, 003, 007, 009, 010, 012, 016, 017, 019 a 020. Jednička pak byla předána národnímu dopravci České dráhy za poškození lokomotivy 371.006 v Drážďanech. Ta dostala novou imatrikulaci s číslem 371.201 – a je pravidelně nasazována na spoje mezi Prahou, Děčínem a stanicí Drážďany.

Přezdívka „knedel“ tedy knedlík, nese označení těchto lokomotiv díky zemi svého původu. V Česku naopak příbuzná řada 371 a 372 nese označení „bastard“, což specifikuje jejich možné provozování pod střídavým i stejnosměrným napětím.

V Německu pak zanikl stroj 004 a 005 které dnes již na kolejích nespatříme. Do muzea ve Wiemaru zamířila pak lokomotiva s číslem 014. Celá flotila dvacetikusové série dodané do NDR v letech 1984 až 1986, sloužila prakticky na třech vozebních ramenech v osobní a nákladní vozbě, později po spojení obou zemí pak už jen v nákladní. Konkrétně se jednalo o ramena: Děčín – Drážďany – Lipsko, Lipsko – Cottbus – Frankfurt (Oder), a Drážďany – Elsterwerda – Berlín. Sporadicky pak na trati z Drážďan do Zwickau.

Po celou dobu působení těchto strojů v NDR, a dnes již v SRN, byla celé série lokomotiv z Plzně „ubytována“ v depu Drážďany, kde bylo veškeré technické a personální zázemí před třiceti lety dodaných strojů. Nyní Deutsche Bahn odprodala lokomotivy s podmínkou, že nebudou v budoucnu už nikdy zajíždět do sítě DB Netz, což lze specifikovat jako malou konkurenční doložku. TSS Cargo tak může tyto stroje po mírných úpravách nadále provozovat v Česku, případně se častěji hovoří o vytvoření divize POOL pro pronájem elektrických lokomotiv a vozů, v čemž se v současné době TSS Cargo Ostrava pohybuje

  1.  
  2. 180.007 Otradovice, foto: Jan Jirásek
  3. 180.013 Kolín, foto: Petr Doupovec
  4. 180.020 Všetaty, foto: Jan Jirásek
  5. 371.201 Ústí nad Labem, foto: David Maštalíř
  6. 371.004 Dopkovice, foto: Jindra V.
  7. 372.006 Bad Schandau, foto: Pavel Drahan
  8. 372.011 Königstein, foto: Pavel Drahan

{gallery}1951{/gallery}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments