Ani druhý den stávky strojvedoucích německé železniční společnosti Deutsche Bahn (DB) za vyšší mzdy nepřinesl zlepšení, pokud jde o výpadky dálkových spojů: Stejně jako ve středu i dnes vyjíždí zhruba každý čtvrtý dálkový vlak. V regionální dopravě je situace příznivější. Dopady stávky, která skončí v pátek v 02:00, se liší podle regionů – na východě země je situace nejvážnější a týká se to i spojů mezi Německem a Českou republikou. Dráhy na některých dálkových spojích vypravují místo vlaků autobusy. Srovnávací portál Check24 hlásí, že zájem o výpůjčku aut proti předchozímu týdnu vzrostl o více než 70 procent.
DB kvůli stávce připravily náhradní jízdní řády, které mají zajistit spojení mezi velkými městy. Hlavně na západě Německa, kde mnozí strojvedoucí se starými pracovními smlouvami nemohou stávkovat, se daří udržovat dvouhodinové intervaly na klíčových tratích. To platí především o Porýní, Porúří a také Bavorsku. Na východě vlaky jezdí nepravidelně.
Jako jedno z řešení zvolily dráhy náhradní autobusovou dopravu, kterou je možné využít při cestách z Berlína do Drážďan, Lipska a Norimberku. Dálkové vlaky, které se daří vypravovat, často neobsluhují celou trasu.
Zcela odřeknuty byly přímé vlaky mezi Berlínem a Prahou. Omezení způsobená stávkou se týkají spojů EC Berliner, Hungaria a Vindobona. Ty jedou z Prahy do saské metropole, ale už nepokračují do Berlína ani do Hamburku. Celkově jde o pět zpátečních spojů. Cesta z německého hlavního města do Prahy se tak nyní protáhne na osm hodin, což je dvojnásobek běžné doby. Počítat je nutné také zhruba s pěti přestupy. Dnes odpoledne se zhruba hodinovým rozestupem vypravily dva spoje s jedním přestupem v Drážďanech, cesta podle mimořádného řádu trvá pět hodin a 12 minut v prvním případě a šest hodin a 20 minut v případě druhém.
Na českém území stávka železniční provoz neomezuje. České dráhy (ČD) nicméně musely kvůli stávce podle svého mluvčího Petra Šťáhlavského přijmout některá organizační opatření. Jde především o obsazení vlaků řízených německými strojvedoucími v úseku mezi Prahou a Drážďany. Nutné bylo také upravit oběh souprav. „Předpokládáme, že veškerý provoz vlaků Berliner, Hungaria a Vindobona mezi ČR a Německem bude plynule obnoven hned od časného pátečního rána,“ sdělil ČTK Šťáhlavský.
Plné obnovení spojů z Berlína do Prahy slibují i DB. První takový spoj do české metropole vyjede z berlínského hlavního nádraží v pátek v 06:17. Německé dráhy rovněž uvedly, že činí maximální přípravy, aby v pátek hladce vyjelo zhruba 800 dálkových vlaků. DB nicméně předem varují cestující, že v pátek i o nadcházejícím víkendu musejí počítat s vyšším vytížením vlaků.
Z regionálních vlaků jezdí v Německu asi 40 procent. Na západě země je podíl místních spojů vyšší, na východě naopak výrazně nižší. Není výjimkou, že cestující na regionálních tratí musejí místo obvyklého spoje zvolit alternativu s přestupy a s využitím městských a příměstských železnic S-Bahn.
U městských železnic S-Bahn mají stejně jako ve středu výhodu větší města s hustější sítí linek, kde se dopravcům daří udržovat alespoň v centru pravidelné jízdní intervaly. Například v centru Berlína jezdí S-Bahn každých 20 minut a v Mnichově každých 20 až 40 minut. Při cestách s S-Bahn na okraje měst ale musejí cestující počítat s přestupy a se zhruba hodinovým intervalem, proto dráhy doporučují jízdu pokud možno kombinovat s autobusy, tramvajemi či metrem.
Stávka dopadla i na nákladní dopravu. Nákladní strojvedoucí protest zahájili už v úterý večer. Německý svaz pro dopravu a logistiku DSLV odhaduje, že pracovní výluka zasáhla ve středu přes 200 vlaků. Institut německého hospodářství (IW) uvádí, že firmy spoléhající se na železniční dopravu mohou mít denní ztráty až 100 milionů eur (2,5 miliardy Kč). Dopady by mohl nejvíce pocítit chemický a ocelářský průmysl, pro který je nákladní železnice důležitá.
Zatímco železnice kvůli stávce stojí, autobusová a letecká doprava hlásí zvýšenou poptávku. To platí i pro půjčovny aut. Podle srovnávacího portálu Check24 si lidé ve velkoměstech, jako je Berlín a Hamburk, půjčují oproti předchozímu týdnu až dvakrát více aut.
Organizátor stávky, kterým je odborový svaz strojvedoucích (GDL), chce akcí dosáhnout zvýšení mezd přibližně o 3,2 procenta a jednorázového příspěvku kvůli dopadům pandemie 600 eur (více než 15.200 Kč). Šéf svazu Claus Weselsky nevylučuje, že stávka by v nadcházejících dnech mohla pokračovat. Nynější protest ale skončí v pátek v 02:00.
Další stávka by mohla následovat už v nadcházejícím týdnu. GDL návrat k jednáním podmiňuje lepší nabídkou od drah, kterou zatím nedostal. Na páteční dopoledne pak Weselsky svolal tiskovou konferenci, na které chce sdělit bilanci stávky.