Na německé železnici bude další stávka, oznámil šéf odborového svazu strojvedoucích (GDL) Claus Weselsky. Trvat má od soboty do středy, osobní vlaky má postihnout až od pondělí. Odbory hrozily stávkou v případě, že německé dráhy Deutsche Bahn (DB) nepředloží novou nabídku na zvýšení mezd. Naposledy němečtí strojvedoucí stávkovali od 11. do 13. srpna.
távka začne v sobotu v 17 hodin v nákladní dopravě a potrvá do středečních dvou hodin ráno. Osobní vlaky se zastaví v pondělí ve dvě ráno. Stávka se dotkne i spojů s Českem. V pondělí a úterý nebudou vypraveny přímé spoje mezi Prahou a Berlínem, vlaky z ČR budou končit v Drážďanech.
Weselsky uvedl, že odbory při stanovení termínu stávky přihlédly k tomu, že železnici čeká víkend, kdy se na cesty vydává velké množství lidí. „Do budoucna to už ale nebudeme moci zaručit,“ poznamenal.
Ačkoli poslední stávka železniční dopravu ochromila a na dálkových spojích jezdil jen každý čtvrtý vlak, Deutsche Bahn nepovažovaly protest za úspěšný. Mluvčí DB Achim Stauss to vysvětlil tím, že z 20 tisíc strojvedoucích stávkovalo jen 5400.
Weselsky to označil za manipulaci s čísly, protože třetina strojvedoucích byla na zákonem nařízeném odpočinku a další třetina měla dovolenou či pracovní volno.
Vyšší mzdy a výhodnější kolektivní smlouva
GDL chce stávkou dosáhnout zvýšení mezd přibližně o 3,2 procenta a jednorázového příspěvku kvůli dopadům pandemie 600 eur (více než 15 200 korun). Podle údajů Deutsche Bahn vydělává německý strojvedoucí včetně přídavků a vánočního bonusu od 44 000 do 52 500 eur ročně (1,18 milionu až 1,33 milionu korun). Průvodčí pobírají 37 000 až 50 000 eur za rok a lidé, kteří prodávají lístky u okének, si přijdou na 33 000 až 41 500 eur za rok.
Deutsche Bahn navýšení platů v zásadě neodmítá. S odboráři se ale rozchází ohledně délky platnosti nové kolektivní smlouvy. Zatímco dopravce chce, aby smlouva platila 40 měsíců, odboráři požadují pouze 28 měsíců a pak její nové vyjednání.