Podle plánu v noci na středu skončila stávka strojvedoucích německé železniční společnosti Deutsche Bahn (DB). Dráhy hlásí, že provoz se daří obnovovat dle běžných jízdních řádů. Strojvedoucí nákladních vlaků protest zahájili v sobotu odpoledne, v pondělí nad ránem se k nim přidali kolegové z osobní dopravy.
„Stovky pracovníků v centrálách, dílnách a také palubní servis v úterý a v noci pracovaly na tom, aby mohlo být asi 860 dálkových vlaků a okolo 21 tisíc regionálních vlaků a vlaků městské železnice S-Bahn opět vypraveno v normálním provozu,“ konstatovaly ve středu ráno dráhy DB.
Odborový svaz strojvedoucích, který tento měsíc stávkoval již podruhé, chce dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta. Požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur (zhruba 15 300 korun) kvůli dopadům pandemie covidu-19. DB nabízejí vyšší mzdy od roku 2022, argumentují přitom hospodářskými dopady pandemie, o příspěvku ale chtějí jednat.
Šéf odborů Claus Weselsky již varoval, že ve středu ukončená stávka nemusí být poslední a že nyní bude záležet na DB, s jakou nabídkou přijde. „Můžeme stávkovat déle než teď,“ řekl v rozhovoru s deníkem Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Podle údajů Deutsche Bahn, do nichž nahlédla agentura DPA, vydělává německý strojvedoucí včetně přídavků a vánočního bonusu od 44.000 do 52.500 eur ročně (1,18 milionu až 1,33 milionu Kč). Průvodčí pobírají 37.000 až 50.000 eur za rok a lidé, kteří prodávají lístky u okének, si přijdou na 33.000 až 41.500 eur za rok.
Stávka přišla uprostřed letní sezony, kdy je zájem o cestování vždy vyšší. Společnost Deutsche Bahn podobně jako jiní dopravci v uplynulých měsících zaznamenala kvůli pandemii prudký pokles zájmu o cestování a musela požádat o pomoc německý stát. Evropská komise (EK) v úterý Berlínu povolila vyplatit národnímu dopravci DB státní pomoc 550 milionů eur (téměř 14 miliard Kč).
Podle ekonomů a lobbistických skupin může stávka nákladních vlaků ještě zhoršit situaci zásobovacích řetězců v největší evropské ekonomice. Automobilový svaz VDA uvedl, že stávka vytváří nejistotu a nepříznivě dopadne na logistiku tohoto průmyslu, který se také stále potýká s dopady koronaviru.
Stávka na železnici zvýšila poptávku po vnitrostátní autobusové a letecké dopravě. Aerolinky Lufthansa oznámily, že až do pátku chtějí na vnitroněmeckých letech nasazovat letadla s větší kapacitou míst. Autobusový dopravce udává v mezitýdenním srovnání poptávku vyšší o 70 procent. Větší zájem zákazníků očekávají také autopůjčovny.