Plzeňská strojírenská firma dodává do Lotyšska své tramvaje už několik let. Své jméno si vybudovala především v dodávkách tramvají i trolejbusů. Foto: Magzine.cz

Policie v lotyšské metropoli Rize zadržela oblastního ředitele firmy Škoda Transportation Vladislava Kozáka a další dvě osoby pro podezření z korupce. Oznámil to lotyšský rozhlas. Podle protikorupční agentury KNAB se případ týká soutěže na dodávku trolejbusů a autobusů z roku 2013 a nízkopodlažních tramvají z roku 2016. V případu podle lotyšských úřadů figurují firmy z České republiky a Polska.

Rozhlas s odvoláním na soudní dokumenty uvedl, že vyšetřovatelé mají podezření na úplatek ve výši 800 000 eur (přes 20 milionů korun). Kromě Kozáka byly zatčeny ještě čtyři další osoby, mimo jiné šéf odboru pro infrastrukturu a rozvoj rižského dopravního podniku.

Na vyšetřování, které začalo v listopadu, se podle serveru Baltic News Network (BNN) podílejí protikorupční policisté z Polska, kteří zadrželi nejméně jednu osobu ve Varšavě. Podle rižského rozhlasu bylo dosud v Lotyšsku a Polsku zatčeno celkem osm lidí, mezi nimi i úředníci rižské radnice.

Úplatek šel do Rigy údajně přes Kypr, Hongkong a Čínu

Údajný úplatek pro rižský dopravní podnik byl podle policie postupně převeden do Rigy v malých částkách jako fiktivní platba za konzultační služby přes Kypr, Hongkong a Čínu, uvedl Baltic News Network. Podle serveru Delfi v rámci vyšetřování provedla protikorupční policie třicet razií.

Protikorupční agentura KNAB uvedla, že kauza se týká tendrů na dodávku autobusů za 76 milionů eur a trolejbusů za 132 milionů z roku 2013 a dvaceti tramvají firmy Škoda Transportation za víc než 62 milionů eur z roku 2016. Lotyšská agentura LETA napsala, že rižský dopravní podnik už řadu let nakupuje trolejbusy a autobusy firmy Solaris Bus & Coach registrované v Polsku.

Podle KNAB jsou zadržení podezřelí z předávání a braní úplatků a praní špinavých peněz. Výše úplatku 800 000 eur podle policistů nemusí být konečná, mohlo se jednat o vyšší částku.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments