PRAHA – Internetový mapový portál Mapy.cz který spadá do koncernu mateřského webu Seznam.cz, zveřejnil způsob jakým lze v mapách vyhledávat i spojení v jízdních řádech. Zvláštní monopol na veřejné jízdní řády si totiž přivlastnila firma Chaps, která s veřejnými daty obchoduje. Zdrojová data pro jízdní řády využívá i portál jízdních řádů iDNES.cz

Na portálu Mapy.cz je možné najít plánovač tras, který umí naplánovat cestu veřejnou dopravou, a to z jakéhokoliv místa České republiky do jiného. Kombinuje přitom pěší dopravu s veřejnou dopravou, a proto lze plánovat cestu z konkrétního místa v mapě do jiného a není přitom nutné plánovat ji jen ze zastávky na zastávku. Končí tak roční provizorium, kdy byla tato funkce dostupná pouze pro Prahu, Plzeň a některá další vybraná velká města či vlakové spoje.

Kšefty firmy Chaps s veřejnými daty zatím pokračují

Společnost Seznam.cz totiž uvedla, že se jí povedlo najít způsob, jak strojově přečíst data, která firma Chaps poskytuje veřejně k dispozici jen v podobě excelových tabulek. Data nyní spojuje s vlastními naměřenými daty o zastávkách hromadné dopravy a nad výsledným souborem pak používá vlastní plánovač dopravy na Mapy.cz.

“Přestože se jedná o poměrně náročnou úlohu, chytáme tímto krokem Chaps za slovo v jejich vlastní argumentaci, že data použitelná pro další zpracování již zveřejňují právě ve formátu Excel. Zároveň se nic nemění v našem úsilí data zpřístupnit ve skutečně otevřeném a strukturovaném formátu, což ostatně předjímá loni schválená vyhláška ministerstva dopravy, která v otázce jízdních řádů vejde od 1. 9. 2015 v účinnost,“ komentoval pro FIRENET.cz Michal Feix, ze Seznam.cz.

Soud v minulosti rozhodl ve prospěch Seznamu

Firma Chaps si nicméně svůj zvláštním způsobem získaný monopol pečlivě chrání. O předávání snadněji strukturovaných zdrojových dat i jiným internetovým portálům nechce vůbec slyšet. O to ostatně nestojí ani největší tuzemský vyhledávač spojení v jízdních řádech na iDNES.cz, který s firmou Chaps velmi úzce spolupracuje.

Monopol na všemi občany placená dostupná data tak skončí nejspíš v den platnosti nového zákona, který vejde v život již v září tohoto roku. Ministerstvo dopravy tak na naléhání řady subjektů muselo konat. Zároveň úřad opatrně připustil, že bylo tehdy (v roce 2001) velkou chybou, svěřit jinak veřejně dostupná data soukromé firmě.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na