V oficiálním vyjádření představitelů národního dopravce České dráhy, je jasný plán pro jízdní řád na rok 2015 zcela zásadní. Denně bude spojovat Prahu s Vídní a Grazem po třech soupravách rakouské ÖBB, další spoje pokryjí České dráhy se sedmi soupravami RailJet které v opci ÖBB převezme od firmy Siemens. Nové vlaky budou nasazeny v prosinci do nového jízdního řádu 2014/2015.
{snippet 161}
Dráhy tak dávají jednoznačně najevo, že s novými lokomotivami Škoda Plzeň řady 109E / 380 nejspíš nepočítají. Celá záležitost navíc skončí nejspíš u soudu, a dráhy chtějí celou flotilu této řady vrátit výrobci pokud nebudou v dohledné době tyto lokomotivy schváleny pro provoz v síti Deutsche Bahn a ÖBB. Již nyní mají České dráhy podepsánu předmětnou spolupráci na provoz vlastních vlaků kategorie RailJet ve směru zajištění hnacího vozidla ze strany ÖBB – které lokomotivy pro dráhy budou pronajímat. V tomto případě bude k ČD předisponováno celkem 9 lokomotiv Taurus 1216 Siemens, které mají mít domovskou základnu v Praze. Denně bude v provozu sedm vlaků se sedmi lokomotivami Taurus, z toho další dvě budou záložní.
Obstrukce, které doprovázejí schvalovací procesy lokomotivní řady 380, trvají přes tři roky. Navíc tato lokomotiva měla být u národního dopravce v počtu dvaceti kusů již v roce 2009. Od té doby uplatňují dráhy sankce za nedodržené termíny, neboť jiné lokomotivy na mezinárodní vlaky si musí pronajímat.
Od roku 2015 tak budou všechna důležitá mezinárodní spojení vycházející z vídeňského hlavního nádraží provozována prvotřídními soupravami – Railjety nebo ICE. Vídeňské hlavní nádraží tak bude sloužit jako významný přestupní uzel kvalitní mezinárodní železniční dopravy, do které budou zapojeny i České dráhy. ÖBB ve spolupráci s ČD nabídnou cestujícím přímé spojení bez přestupu na ose sever – jih (Praha – Vídeň – Graz), podobně jako u již fungující nabídky railjetů na ose východ – západ (Budapešť – Vídeň – Salcburk – Mnichov / – Curych).
Díky nasazení Railjetů na spojení Prahy s Vídní stoupne cestovní komfort nabízený cestujícím z Česka i z Rakouska. Railjety se vyznačují rychlostí, komfortem, moderním designem a šetrností k životnímu prostředí. 206 metrů dlouhé a 330 tun těžké vlaky o 7 vozech nabízejí více než 400 míst k sezení. Všechny vlaky kategorie RailJet (ÖBB a také ČD) provozované na lince Praha – Brno – Vídeň – Graz budou vybaveny restaurantem / bistrem a oddíly pro jízdní kola.
V každém voze railjetu je umístěn také přehledný informační systém. Displeje informují o aktuální rychlosti, průběhu jízdy, poloze vlaku i následujících zastávkách. Elektronický reservační systém umožňuje snadné vyhledání míst k sezení. Ta jsou uspořádána jako bussines, 1. a 2. třída. Ve vlaku mají cestující k dispozici také dětské kino nebo místa pro vozíčkáře. Trakce všech souprav railjet na lince Praha – Graz bude v rámci předmětné spolupráce ČD a ÖBB zajištěna rakouskými lokomotivami řady 1216 Taurus.
{snippet 100}
- Škoda 380 nemá stále potřebná povolení, ČD je chtějí pro jednotky RailJet
- Dráhy jednají o zakoupení jednotek RailJet pro trasu z Prahy do Vídně
- České dráhy odeberou sedm jednotek RailJet
{snippet 120}