Osekávání služeb na palubách žlutých autobusů začíná být fenomén. Firmě se dlouhodobě nedaří sehnat personál na pozici stevardek pro podstatnou část flotily autobusů i spojů Fun&Relax.
Dopravce proto přišel s vlastní úpravou služeb. Mnohdy se tak realizují i spoje s vozidlem F&F, které jsou v jízdním řádu uvedeny s palubním servisem, nepřítomnost stevarda ale často některé cestující překvapí. Kvůli situaci na trhu práce bojuje firma v poslední době s nedostatkem palubního personálu, a výhledově se bude tento trend ještě prohlubovat.
Z Prahy do Liberce o 5 korun levněji, ale bez stevardky
Pozice stevarda byla dříve u této firmy poměrně lákavým odrazovým můstkem do dalšího profesního růstu. Jednotlivec tak často ohodnocení této práce neřešil, to se nyní podstatně mění. Lidé už nechtějí pracovat za méně než minimální mzdu, a RegioJet jednoduše své zaměstnance v autobusech a vlacích zaplatit neumí. K tomu je v České republice stále sílící konkurence ze strany dopravce FlixBus, a své služby upravuje i Eurolines.
Omlouváme se, ale během Vaší cesty ve spoji 30.7.17 15:40 Liberec → Praha Vás nebude z provozních důvodů doprovázet stevardka. Děkujeme za Vaše pochopení. S pozdravem, tým RegioJet.
Paradoxně na nepřítomnost stevarda v autobusových spojích hořekují cestující, které dříve RegioJet do svých autobusů i vlaků přetáhl od konkurence. Jednoduše jsou tito pravidelní cestující zvyklý na konkrétní služby. Firma se svými žlutými autobusy uhranula cestující veřejnost před několika lety, kdy právě do autobusů nasazovala služby palubního stevarda. I když je to na vnitrostátních spojích, které v případě Plzně, Liberce, Loun aj. poměrně neobvyklé, jednalo se o perfektně zpracovaný marketing.
I když se mluvčí firmy Aleš Ondrůj snaží nepřítomnost stevardek ve svých spojích spíše bagatelizovat, a spoje low-cost prezentovat jako to lepší i bez palubního servisu, tak s takovým vysvětlením se jen těžko smíří tzv. „skalní“ příznivci tohoto druhu cestování. Radimu Jančurovi se dlouhodobě trend v nedostatku palubního personálu nedaří zvrátit, a ani v nejbližší době tato situace nebude jiná. Kde dříve velmi efektivně zapracoval vhodně mířený mediální marketing na stevardy, které ale nechce z neznámého důvodu lépe ohodnotit, budou nejspíš nadále stevardi ve žlutých spojích ubývat.
Sociální sítě decimují Jančurovu personální politiku
„Je to pěkná služba, ale její „ořezání“ lze ještě smutně chápat – zachování v exponovaných časech a omezení na poloprázdných poledních linkách / spojích.“ napsal na sociálních sítích cestující Jiří Vostřák.
Ačkoliv firma v současné době hledá stále nové stevardy, sama se tak dostává do kleští ohledně požadavků na toto platové zařazení. Předně postačuje základní vzdělání, požaduje naopak znalost angličtiny, nabídne stravenky, a celý kontrakt zastřeší pracovní smlouvou na dobu určitou. Je tedy více než pochopitelné, že tato pozice není pro jednotlivce který by se měl umět z takového platu uživit. Práce pak je nakonec dle vyjádření firmy, vhodná především pro absolventy.
Dopravci tak schází desítky stevardů, a to nejvíce v Praze na vnitrostátních i mezinárodních linkách, které mají v hlavním městě výchozí pozici. Dále schází desítky stevardů pro linky do Českých Budějovic, Karlových Varů. a Tutnova. Lidé si často negativní zkušenosti s pracovním zařazením na pozici stevard, vymění na sociálních sítích, a právě sociální sítě decimují velkou měrou i personální politiku ceého dopravního impéria Radima Jančury.