České dráhy začínají nasazovat nové elektrické jednotky RegioPanter na Brněnsku. Celkem by v regionu mělo jezdit až 12 těchto souprav. Soupravy postupně nahradí staré jednotky řady 560 ze sedmdesátých let minulého století. Panteři tak vyjedou z Březové nad Svitavou do Brna, a dále do Křenovic.

V současné době jsou nasazovány jak dvouvozové verze, tak i třívozové soupravy. České dráhy pak v celé oblasti budou nasazovat už jen třívozové varianty. Kontrakt za všechny soupravy nepřesáhne 1,3 miliardy korun. Od prosince pak začnou nové vlaky jezdit z výchozí stanice Blansko a Rájce-Jestřebí do Letovic a Březové nad Svitavou.

Elektrická jednotka řady 560 byla sériově vyráběna v letech 1970-71 v závodě Vagónka Tatra Studénka pro Československé státní dráhy. Sérii předcházely dvě třívozové prototypové jednotky s řídicími vozy, vyrobené již v roce 1966 a označené řadou SM 487.0. Z důvodu nedodržení nápravových tlaků bylo označení změněno na SM 488.0. Při vývoji vycházeli konstruktéři ze zkušeností s jednotkami ř. EM 475.0 a EM 475.1 pro stejnosměrný systém. Sériově byly tyto jednotky dodávány v pětivozovém provedení se dvěma čelními hnacími vozy a třemi vloženými vozy. Konstrukce vozidlových skříní pak byla použita i pro stejnosměrné jednotky ř. 460.

Do dvou let pak Škoda Transportation dodá i rychlíkové verze těchto vlaků. Dráhy je chtějí nasazovat na spoje mezi Prahou a Brnem, resp. Břeclaví. Doplní tak taktovou dopravu vlaků Railjet z Prahy do Rakouska. Rychlíkové RegioPantery bude možné nasadit i na rychlé spoje mezi Brnem a Olomoucí.

Jednotky RegioPanter jezdí úspěšně i na trase mezi Pardubicemi a Jaroměří. V upravené verzi pak z Českých Budějovic do Strakonic a Tábora. Doposud největší počet nasazených jednotek jezdí na trase z Děčína do Chomutova (celkem 12) v třívozovém provedení. Další jednotky pak nasazují České dráhy v okolí Šumperka. Brno se tak stane již pátou destinací těchto moderních vlaků.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments