České dráhy ve čtvrtek podepsaly smlouvu na nákup 50 elektrických lokomotiv Siemens Vectron MS, které mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů za hodinu. Součástí smlouvy je plný servis na patnáct let. Lokomotivy jsou připraveny pro provoz na konvenčních i vysokorychlostních tratích, České dráhy je plánují nasadit na mezistátní spoje do Německa, Rakouska, Maďarska a na Slovensko.

Výrobce je bude postupně dodávat od prosince 2025, sdělil mluvčí Českých drah Lukáš Kubát. Cenu zakázky dráhy nezveřejnily, informace se mají objevit ve Věstníku veřejných zakázek.

Lokomotivy budou určeny pro vedení expresních spojů ve vnitrostátní a mezistátní dopravě na tratích s vysokou rychlostí, například Praha – Berlín – Hamburk, Praha-Vídeň-Graz nebo z Prahy do Budapešti, kde už fungují nebo se připravují úseky umožňují rychlost 200 kilometrů za hodinu a vyšší. Díky vysokému trakčnímu výkonu 6,4 MW, kterým lokomotivy Vectron disponují, budou dopravovat expresní vlaky rychlostí až 230 kilometrů za hodinu.

České dráhy mají podle svého vyjádření s lokomotivami Vectron od společnosti Siemens velmi dobré zkušenosti. V současnosti provozují 17 lokomotiv Vectron od leasingových společností ELL a RSL, další jednu lokomotivu státní dopravce vlastní.

Stroje jezdí především na trati Praha – Berlín – Hamburk/Kiel a jako Slovácký expres z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště. Typ lokomotivy Siemens Vectron provozuje také dceřiná společnost ČD Cargo v rámci mezistátní dopravy.

„Věříme, že na ně navážou stejně příznivé reference i s další generací Vectronů s maximální rychlostí 230 kilometrů za hodinu. Nasadíme je společně s 20 netrakčními jednotkami ComfortJet a můžou jezdit i s českými railjety,“ uvedl místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro servis Michal Kraus. ComfortJet je obchodní název Českých drah pro nové netrakční jednotky z platformy Viaggio Comfort.

Lokomotivy pro České dráhy vyrobí závod Siemens Mobility v Mnichově-Allachu. Postupné dodávky začnou v prosinci 2025. Kromě jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS budou vybaveny digitální radiostanicí GSM-R a dálkovou diagnostikou. Mají vybavení pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku.

„V případě potřeby bude možné kdykoliv doplnit pakety pro provoz v dalších evropských státech,“ dodal mluvčí Kubát.

Hodnotu zakázky České dráhy zatím nechtějí komentovat. Informace o uzavření kontraktu a další údaje budou publikovány ve Věstníku veřejných zakázek s největší pravděpodobností příští týden, uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments