Plzeňská Škoda Electric dodává postupně do hlavního města Bulharska 30 trolejbusů zhruba za 500 milionů korun. Nové kloubové vozy pojmou až 123 cestujících. V Sofii je začnou vozit od dubna. ČTK to řekl mluvčí mateřské Škody Transportation Jan Švehla. Bulharská strana na nákup vozidel využila dotace z EU.
Dopravní podnik v Sofii získá flotilu osmnáctimetrových kloubových vozidel typu Škoda 27 Tr s trakčními bateriemi. Díky tomuto pomocnému pohonu mohou trolejbusy jezdit i v místech bez trolejového vedení. „Na jedno nabití ujedou tak pět kilometrů,“ řekl projektový manažer Škody Electric Oldřich Husa.
„Mají komfortní a moderní výbavu – například vyspělý diagnostický systém s dálkovým přenosem dat, informační systém pro cestující. Samozřejmostí je klimatizace pro pasažéry i řidiče,“ řekl manažer prodeje Petr Kasenčák.
„Na bulharském trhu se nám v posledních letech daří. Do Sofie jsme dodali 50 nízkopodlažních kloubových trolejbusů za 700 milionů korun a další vozidla jsou i v dalších městech – Burgasu, Varně, Staré Zagoře a Plevenu,“ řekl viceprezident pro obchod Škody Transportation Zdeněk Majer. Podle něj jde o perspektivní trh, na němž skupina vidí potenciál i v případě tramvají nebo souprav metra.
„Úspěch v Bulharsku potvrzuje, že jsme evropským lídrem v oblasti výroby trolejbusů. Dnes jezdí ve 30 zemích světa. V poslední době zamířily do francouzských měst St. Etienne a Limoges nebo do rumunské Kluže,“ řekl prezident skupiny Petr Brzezina.
Škoda Electric už jich dodala zhruba 14.500 do Evropy, Asie a USA. Firma s vlastním vývojem nabízí i několik typů bateriových elektrobusů, trakční pohony a motory pro lokomotivy, tramvaje, elektrické vlaky, metro a důlní vozy.
Zaměstnává 760 lidí, přes 200 specialistů ve vývoji a konstrukci. Do rozšíření výroby se chystá investovat čtvrt miliardy korun, vytvoří 90 nových míst. Aktuálně může ročně vyrobit až 210 trolejbusů a elektrobusů, 240 sad pohonů a 3000 motorů. Po rozšíření se výrobní kapacita zvýší o 50 vozů ročně, o 50 pohonů a 2000 motorů. Dlouhodobě zisková firma v roce 2019 vydělala 144 milionů Kč při tržbách 2,23 miliardy Kč. Letos očekává rostoucí poptávku po elektrické trakci v MHD.