České dráhy se s problémy se zaváděním zcela nových vlaků Railjet nejsou schopny vypořádat. Škoda Plzeň napadla u Antimonopolního úřadu hned tři smlouvy mezi národním dopravcem České dráhy a ÖBB, dvě smlouvy jsou přitom klíčové pro nájem a provoz jednotek Railjet mezi Prahou a Vídní. Dráhy si dle rozhodnutí úřadu lokomotivy pronajímat nesmějí. Dopravce se chce odvolat.

{loadmodule mod_banners,Banner 468 x 60}

{loadmodule mod_bw_social_share,BW Social Share}

ČESKÉ DRÁHY JAKO RUKOJMÍ FIREM SIEMENS A ŠKODA

Vše začalo už v době, kdy ČD začalo uvažovat o nákupu kapacitních a vysokorychlostních vlaků pro tzv. jižní větev, tedy vlaky mezi Českem a Rakouskem. Problém má ovšem řadu dalších specifických komplikací. Soupravy Railjet Viaggio Comfort vyrábí Siemens, a tento výrobce z Německa je na kordy se Škodou Plzeň. České dráhy tak hrají pouze letitého rukojmího ve sporech obou výrobců drážních vozidel.

Vlaky Viaggio Comfort navíc mohou tahat jen lokomotivy Taurus, což je další produkt stejného výrobce – Siemens. Ten se ostatně nedávno nechal slyšet, že softwarové aplikace pro připojení lokomotivy 380 Škody Plzeň, jednoduše neumožní z jednoho praktického důvodu – konkurenční boj. České dráhy tak mají v současné době moderní lokomotivy vhodné pro vozbu jednotek Railjet, zároveň i jmenované kapacitní jednotky. A právě tyto vlaky díky zmíněné konkurenční vřavě není možné připojit k jiným lokomotivám než Taurus.

MAFIÁNSKÉ PRAKTIKY ŠKODY PLZEŇ, NOVĚ BEZ NUTNOSTI NĚCO SKRÝVAT..

Škoda tak národnímu dopravci vrací úder z doby, kdy se vedení Českých drah schválil nákup těchto vlaků i s nutností pronajímat si několik lokomotiv Taurus z Rakouska. Sama Škoda ale relevantní vlaky ve zkrácené době nemohla nabídnout, prezentace se tedy nesla jen v duchu technických výkresů a dokumentací. Škoda tak přes sérii právních kliček dosáhla jediného, obstrukce mezi Antimonopolním úřadem, Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, státem – jako jediným akcionářem Českých drah.

S výrobcem s Plzně má ale problém i hlavní město Praha, resp. dopravní podnik. Nedávno z vedení města bylo možné slýchat hlasy ohledně nejasné vlastnické struktury celé Škody, resp. utajených akcionářů na doručitele. Praha nakonec podmínila odebírání nových tramvají odtajněním těchto majetnických struktur. Ze svých požadavků později slevila.

Výrobce Škoda Plzeň tak přes řadu obstrukcí docílila tedy dvou zásadních věcí proti kterým se České dráhy hodlají bránit. Předně je to pokuta jeden milion korun, a dále doporučení k zrušení pronájmu všech lokomotiv z Rakouska od ÖBB. V tomto kontextu se tak excelentně vykresluje obraz výrobce, který se jednoduše nehodlal smířit s odmítnutím jinak miliardového zákazníka – tedy státu. Škoda byla z minulosti zvyklá na léta hojnosti, od drah měla miliardové kontrakty na příměstské jednotky, lokomotivy, modernizace lokomotiv ap.

DRÁHY SE U ANTIMONOPOLNÍHO ÚŘADU ODVOLAJÍ

České dráhy vedou i spor o dodávku již provozované dvacetikusová série lokomotiv 380/109E. Jejich předání nabralo zpoždění několika let. Výrobce se navíc setkal i s řadou exekučního a soudního zabavování testovaných lokomotiv v Rakousku a v Německu. Ostuda, jakou si výrobce Škoda Transportation tímto marginálním problémem vybudovala, se těžko dokáže vyrovnat v současném ataku národního dopravce za vlastní neschopnost v plnění smluvních objednávek.

Dráhy se navíc chtějí za zpožděné dodávky zmíněných lokomotiv soudit. I když nedávno padla možnost na mimosoudní vyrovnání, pokuta 700 milionů ve formě penále uvaleného na výrobce z Plzně stále platí.

Národní dopravce se tak hodlá u Antimonopolního úřadu odvolat. Vše tak nejspíš skončí v několikaměsíčním bádání desítek úředníků, kteří u svého konce nakonec rozhodnout zcela opačně, než jaké rozhodnutí bylo prezentováno na začátku. Dopravci ČD tak nic jiného nakonec nezbývá, za vlaky Viaggio Comfort mají splacené první dvě splátky. Všech sedm jednotek má v ostrém provozu vyjet od prosince. Spor tak po třech letech nemá řádné rozklíčování všech stran a pojednotlivých zájmů jmenovaných subjektů. Jisté je jen jedno, Škoda Transportation doposud národnímu dopravci nenabídla žádné relevantně srovnatelné vlaky za ty od firmy Siemens.

{loadmodule mod_banners,Banner 480 x 300}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments