CARGO NA SLOVENSKU | Slovenské Cargo Slovakia se v nejbližší době chystá k založení dvou dceřiných společností. Konkrétně pro administraci vozidlového parku osobních vozů Cargo Wagon a.s. a pro administraci nákladních vozů ZSSK Cargo Intermodal a.s. pro přepravy intermodální logistiky. Část akcií v dceřiných společnostech budou ovládat potencionální partneři v rámci mezinárodního výběrového řízení které se uskuteční v druhé polovině roku 2014.
Na Slovensko tak může expandovat jak Deutsche Bahn, tak i z Rakouska ÖBB. Jedná se o dva subjekty které jsou v lepší ekonomické pozici, než třeba MÁV z Maďarska a PKP Cargo z Polska, Cargo v Polsku je navíc určené k prodeji. Z postupné expanze PKP Cargo na Slovensko a do České republiky tak za současného stavu již k realizaci nedojde. O Polsko má velký zájem Deutsche Bahn se svým nákladním dopravcem Schenker a Railion, v zemi již řadu let působí.
Cargo Slovakia si od vstupu externích investorů slibuje postupnou konsolidací nákladní železniční dopravy na Slovensku. Vstupem kvalifikovaných a renomovaných partnerů do dceřiných společností, chce vedení Cargo ZSSK zajistit nárůst efektivnosti a správy vozidlového parku nákladních vozů, nárůst kvality služeb a objemu intermodální přepravy. Získané finanční prostředky za vstup potencionálních investorů do ZSSK Cargo Slovakia, mají sloužit na snížení celkového zadlužení na 30 procent.
SLOVENSKÉ CARGO V TENDRECH
Budoucí partner získá ve firmě Cargo Wagon 66 procent aktiv. V případě druhé založené firmy ZSSK Cargo Intermodal, vedení Cargo Slovakia podílový rozdíl zatím neuvádí. Do nově založené akciové firmy bude převedeno na 12700 nákladních vozů různých typů, celkem ZSSK Cargo vlastní 13300 nákladních vozů. Firma pro intermodální přepravy bude mít ve své administraci 600 vozů, a ze současného Carga přejde z předem určených podmínek i 30 zaměstnanců. V konečném úhrnu bude nákladní dopravce operovat s 8300 nákladními vozy, z čehož 5000 vozů je v současném stavu nadbytečných.
Podmínka v účasti v tendrech je, aby investoři podepsali dohodu o uchování smluvního obchodního tajemství, uhradili nenávratný administrační poplatek ve výši 5000 EUR. Dále je nutné předložit originál notářsky ověřené kopie obchodního rejstříku s jasnou identifikací investora a oprávněné osoby.
Cargo by podle rozhodnutí vlády Slovenské republiky, mělo založit i firmu pro údržbu a opravy svých lokomotiv a nákladních vozů. Do takto založené firmy pak má přejít všech 1200 zaměstnanců. Vláda musí především zvážit majetkový vstup partnerské železniční společnosti Slovensko a.s ta provozuje osobní dopravu. Z předpokládaného celkového počtu 6350 zaměstnanců Carga, přejde do konce tohoto roku 1260 zaměstnanců do nově vznikajících mateřských společností.
Cargo Slovakia a.s. vznikla v roce 2005 rozdělením Železniční společnosti a.s. na dvě samostatné firmy, obě pak přebírají postupně od roku 2005 veškeré aktivity v oblasti nákladní železniční přepravy. Společnost eviduje nyní kapitál 401,646 milionů EUR.