Ačkoliv je Československo již minulostí, v obou rozdělených státech působí firma Radima Jančury. V tom by ještě nebylo nic tak neobvyklého, pokud by Radim Jančura nezačal kritizovat smlouvu mezi státem a ZSSK (Železniční společnost Slovensko). Stát chce dopravci proplatit dotace za rok 2011 ve výši 16 milionů EUR (420 milionů korun). Stojí ovšem za připomenutí, že RegioJet působí v železniční dopravě na Slovensku od března 2012.
Dopravce nyní zvažuje, že dotace za rok 2011 napadne u některé z institucí Evropské unie. Informaci přinesla slovenská mutace Hospodářských novin. Své zkušenosti s firmou Radima Jančury u Evropské komise a soudů, má i Česká republika. Dřívější rozhodnutí a stížnost ze strany Radima Jančury byla soudem zamítnuta a označena za neopodstatněnou. Vyhrožování soudy a úřady Evropské unie tak nyní budou zažívat i na Slovensku.
Jančura konkrétně naznačil, že zpětné proplácení v dorovnané dotaci za rok 2011 považuje za nezákonné. Přímo také uvedl, že celé finanční dorovnání vzniklo z nehospodárnosti ZSSK. Zda k tomu ale Radim Jančura má relevantní důkazy, již Hospodářským novinám nesdělil. Spor je veden o státem objednanou dopravu za Ministerstvo dopravy u ZSSK. Ministerstvo pozdě dopravce informovalo ohledně objemů objednaných spojů, rozdíl 420 milionů korun chce nyní stát proplatit zpětně.
Jančurův ekonomický model: „dokážeme jezdit bez dotací“ nemůže v realitě nikdy přežít.
Dle Hospodářských novin Ministerstvo dopravy kritiku firmy Radima Jančury nekomentovalo. K problematice se vyjádřil ale bývalý generální ředitel ZSSK Pavel Kravec který doslova uvedl, že s případnou kritikou u Slovenského nebo Evropského soudu proti státu neuspěje. Státní dopravce dostal pouze dotace které upravuje smlouva uzavřená mezi státem, přímo Ministerstvem dopravy a dopravcem ZSSK.
RegioJet vstoupil se svými vlaky do dotované dopravy mezi Bratislavu a Komárno přes Dunajskou Stredu v minulém roce. Dopravce do března 2013 přepravil téměř 1,2 milionu cestujících. Kontrakt na dotovanou dopravu ve výše zmíněné trati, má firma RegioJet až do roku 2020. Za ujetý kilometr zde přitom dopravce dostává 4,52 EUR, tedy 113 korun. Stát zde odvádí za kilometr více, než kdyby na stejné trati provozovala své vlaky ZSSK. Dopravce zde ovšem zajistil více spojů, které v určitých hodinách vyjíždějí z hlavní města každých třicet minut.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/komentar/1687-slovensko-brzy-pozna-hnev-radima-jancury-chce-napadnout-smlouvu-mezi-statem-a-zssk{/qrcodegenerator}
Jančura je pověstný svými až vizionářskými představami o ekonomice provozu a ježdění vlaků po kolejích. Nejdříve argumentuje, že v Česku dokáže vybudovat model provozu vlaků bez nutnosti dotace ze strany státu, aby posléze o dotované tratě v pilotním projektu bojoval. Podivně se tvářící výběrové řízení na dotované spoje z Hané přes Slezsko do Ostravy, nemá smysl více komentovat. Každopádně by mělo být více než jasné, co vlastně majitel žlutých vlaků přesně preferuje. Mnohdy to nejspíš neví ani on sám.
Slovensku se tak dostane další vizitka hned za Českou republikou, tedy v podobě neustále si na něco stěžujícího Radima Jančury. Že to bude nejspíš vizitka bez podstaty a důvodu, bude jasné již předem. Nehledejme v tom ale náznak exhibicionismu..
{snippet 100}
- RegioJet versus České dráhy. Soud zamítl stížnost Radima Jančury
- Student Agency chce do svých autobusů instalovat kamery. Úřád to zakázal a vše tak nejspíš skončí u soudu
- Arriva chce donutit Ministerstvo dopravy, aby trať přes Opavu do Olomouce dostala firma RegioJet
- Zvláštní výběrové řízení jako na Slovensku. Firma RegioJet nejspíš získá trať z Olomouce přes Krnov do Ostravy
- RegioJet s vlaky přes Slezsko nemusí mít vyhráno. Postup ministerstva projde právní analýzou
- RegioJet přišel o možnost provozovat vlaky z Olomouce přes Krnov do Ostravy
- RegioJet má problémy s klimatizacemi ve svých vozech. Firmu ostře kritizují cestující na Facebooku
- RegioJet se potýká s problémy u lokomotiv, zakoupených v Itálii
{snippet 120}