Podle dat Světové banky se počet přepravených leteckých cestujících oproti roku 2000 více než zdvojnásobil a loni se ve světě už blížil čtyřem miliardám. Zdálo se, že budoucností přepravy na dálkových linkách proto budou obří letadla jako Airbus A380 a Boeing 747. Přepravci o ně ale nemají zájem.
Zvuk čtyřmotorových letadel Boeing 747 mohou pasažéři na letištích slyšet už téměř padesát let. Kdysi největší osobní dopravní letoun světa ale musel první příčku uvolnit Airbusu A380, který do pravidelného provozu vzlétl v roce 2007.
Takzvaná superjumba se dvěma palubami pro cestující se dříve považovala za budoucnost přepravy na dálkových linkách. Jenže zájem aerolinek o tyto stroje je dnes výrazně nižší než v minulosti a přepravci dávají přednost menším strojům. I samotná firma Boeing letos uvedla, že doba pro velká čtyřmotorová letadla pomalu končí.
Viceprezident Boeingu Randy Tinseth k tomu v červnu na mezinárodní letecké přehlídce u Paříže řekl: „Zvlášť trh velkých dopravních letadel v posledních patnácti, dvaceti letech klesá stále níže a níže. A já si myslím, že to má dva důvody. V první řadě víte, že jsme na velmi, velmi dynamickém trhu s mnoha změnami. Naši zákazníci oceňují flexibilitu a upřímně řečeno čím větší letoun máte, tím méně máte flexibility. A druhou věcí, kterou naši zákazníci oceňují, je efektivita.“
Podle viceprezidenta Boeingu je faktem, že menší stroje jako Airbus A350 nebo Boeing 787 jsou dnes z hlediska spotřeby paliva pro přepravu cestujících efektivnější než zmíněná největší letadla, místo čtyř motorů jim stačí jen dva.
Společnost Airbus se ale výroby největšího dopravního letadla na světě vzdát nechce a věří, že letoun A380 má budoucnost. Ostatně Airbus do vývoje tohoto stroje vložil zhruba deset miliard dolarů, tedy přes 200 miliard korun.
„Ve vzduchu ještě prostor je a vejdou se tam i menší letadla. Ale pokud bude letecká doprava růst, objem přepravených cestujících pěti procenty ročně, jako roste, tak se začne kapacita vzdušného prostoru letadly naplňovat a potom třistaosmdesátka začne mít zase určitě smysl,“ shrnul pro Radiožurnál vedoucí Ústavu letecké dopravy ČVUT v Praze Jakub Kraus, co mluví pro budoucnost velkých letadel.
Podle něj je také důležitá konfigurace daného letadla – dnes je možné v Airbusech A380 najít například i sprchové lázně a další luxusní vybavení, cestujících se pak ale samozřejmě do letadla vejde méně. Letoun A380 může najednou unést přes 800 pasažérů, aktuálně ale podle Krause aerolinky využívají letoun upravený běžně jen na zhruba poloviční kapacitu míst.
Další využití velkých strojů nabízí nákladní doprava. „Pozitivní pro Boeing 747 je stále, že oni to směřují hlavně na přepravu nákladů, protože mají odklopnou příď a vlastně internetové obchody – něco si objednáte v Americe a zítra to chcete mít tady. A to malými letadly nepřevezou, tak potřebují fakt velké stroje,“ připomíná Jakub Kraus.
V osobní přepravě naopak mluví proti velkým letadlům i technický vývoj motorů. „Proti velkým letounům, čtyřmotorovým je to, že menší dvoumotorové v současné době jsou tak spolehlivé, že mají vlastně schválení extended operations, tedy vzdálenost v minutách od nejbližšího letiště, třeba 330 minut, což je neuvěřitelná vzdálenost. A už i dvoumotorové můžou létat po celém světě, což původně nemohly,“ vysvětluje šéf Ústavu letecké dopravy.
Přicházejí také nové materiály a technická řešení, která se ale snadněji a rychleji prosadí u menších strojů. Airbus v červenci oznámil, že sníží produkci letadel A380 na osm v roce 2019, přitom v roce 2015 šlo o téměř třicet strojů. Firma ale také letos uvedla, že pracuje na inovaci svého superjumba pod pracovním názvem A380plus, které má být úspornější než původní model.