Kamionovým dopravcům opět komplikují provoz hraniční kontroly. Kritizují stát za to, že stále nezajistil efektivní fungování kontrol. Jsou podle nich zdlouhavé, otevřených přechodů je navíc málo. Na některých přechodech se tak v posledních dnech tvoří několikahodinové fronty, které dopravcům způsobují milionové škody. Mnohakilometrové kolony se u hranic tvořily už po Velikonocích, podle dopravců tehdy vznikly firmám škody za 600 milionů korun.
„Česká republika svými nepromyšlenými kroky opět organizuje hraniční blokády,“ uvedlo sdružení. Vládě vyčítá především nedostatečné zavádění takzvaných zelených pruhů pro kamiony, které pro nákladní dopravu doporučila zřizovat EU.
Situaci navíc komplikuje postupné rozvolňování opatření, které vláda dříve zavedla kvůli pandemii koronaviru. S uvolňováním se totiž zvýšil pohyb aut u hranic. Tomu však podle sdružení neodpovídá počet otevřených hraničních přechodů. Na nich je navíc nedostatečný počet personálu, který proto následně nezvládá nařízenou administrativu.
Sdružení uvedlo, že běžná čekací doba u hranic se nyní pohybuje kolem dvou až tří hodin. Jako nejhorší označili situaci na česko-německých hranicích v Petrovicích, kde fronty nyní dosahují až k deseti kilometrům.
Jedna hodina čekání jednoho kamionu podle dopravců znamená ztrátu 2000 korun. V případě velkých kolon to vede až k milionovým škodám. Kolony navíc podle dopravců způsobují další ztráty způsobené zpožděním dodávek, pokutami od zákazníků a rozhozením pracovních systémů dopravců.
„Česmad Bohemia vyzývá vládu k neprodlenému zjednání nápravy, neboť v současnosti provozovaný hraniční režim jen prohlubuje ekonomické problémy našeho hospodářství,“ dodalo sdružení.
Kritická byla situace u hranic zejména po Velikonocích. Například na dálnici D8 se tehdy tvořila až dvacetikilometrová fronta. Problémy způsobovaly především kontroly délky pobytu řidičů v zahraničí, stát od nich po kritice ustoupil.