Stavební podnik Subterra zaměřený zejména na železniční stavby rozšířil svou flotilu stavební techniky o lokomotivu. Za zhruba 100 milionů korun ji koupil od výrobce CZ Loko. Nebude to přitom poslední investice, firma se chce zaměřit na komplexní nabídku svého portólia pro své klienty pro které realizuje stavební projekty.
Lokomotivu typu EffiShunter 1000 budou stavbaři využívat k přepravě stavebního materiálu a traťové mechanizace. Výhodou stroje je vybavení jednotným evropským zabezpečovačem nezbytným k provozu na železničních koridorech od roku 2025.
„Naše traťová mechanizace prochází neustálou obnovou tak, aby kopírovala aktuální trendy v oboru. Až dosud jsme stavební materiál a techniku přesouvali po kolejích pomocí subdodavatelů či pronajatých lokomotiv. Nákup vlastního stroje nám zajistí větší samostatnost a dlouholetou perspektivu,“ uvedl výrobně-technický ředitel společnosti Subterra Jaroslav Čižinský.
První ostré nasazení lokomotiva zažije na začátku května při rekonstrukci železniční stanice Přerov. „Subterra rozšířila portfolio našich zákazníků. S lokomotivou bychom chtěli dodat i rozšířený sortiment služeb, především pravidelnou údržbu, a další, především online služby, které se pomalu, ale jistě stávají trendem i na železnici,“ řekl Michal Schaffer, vedoucí zákaznických služeb CZ LOKO. Další oslovené stavební firmy zatím o zakoupení vlastní lokomotivy neuvažují.
Společnost Subterra se ve své stavební činnosti věnuje zejména železnici. V oblasti železničního stavitelství působí jak v Česku, tak v zahraničí. Na Slovensku a v Maďarsku se podílí na největších železničních stavbách. Jedná se například o rekonstrukci železničního uzlu Žilina a rekonstrukci úseku Púchov – Povážská Teplá se dvěma tunely a Diel. Na domácí železnici se podílí na optimalizaci úseku Mstětice – Praha-Vysočany, elektrizaci a zdvoukolejnění trati Brno – Zastávka u Brna nebo elektrizaci a zkapacitnění trati Uničov-Olomouc.
Lokomotiva EffiShunter 1000 je aktuálně vlajkovou lodí výrobce CZ Loko a vyrábí se se spalovacím motorem CAT C32 o výkonu 895 kW. Do výbavy lokomotivy dále patří kamerový systém a pro práci v podmínkách železničních staveb výstražné majáky pro zvýšení bezpečnosti.
Společnost CZ Loko patří dlouhodobě mezi největší výrobce lokomotiv v Evropě. Modelů EffiShunter 1000 již prodala téměř padesát. Kromě České republiky jezdí tyto stroje také v Itálii, Slovinsku a v příštím roce firma jednu lokomotivu dodá do Švédska.