PRAHA / PLZEŇ / ARBITRÁŽ
Národní dopravce České dráhy celkem očekávaně podávají trestní oznámení za výsledek arbitráže ve sporu se Škodou Transportation, konkrétně nesouhlasí s výsledkem rozhodců, kde minimálně jeden z arbitrů je v úzkém vztahu s firmou Škoda.
Vrchní státní zastupitelství tento týden trestní oznámení na podjatost rozhodců přijalo, a celou kauzou se tak začne zabývat i policie, tedy zda nedošlo vlivem arbitráže k poškození zájmů Českých drah. Dráhy z obav z případné exekuce, odeslali na účty Škody téměř 500 milionů korun jako doplatek za zpožděné dodávky lokomotiv 109E řady 380, které České dráhy už vlastní.
Pozice Škody u Českých drah klesá na dno
Dráhy se domnívají, že minimálně u dvou arbitrů došlo k pochybení, když se projednávala úhrada plateb za pozdě dodávané lokomotivy pro České dráhy, které jsou v Evropském měřítku jedny z nejdražších elektrických lokomotiv vůbec. Tři roky táhnoucí se spor, kdy v několika státech nebylo možné lokomotivu homologovat, a série vrstvených problémů přicházela i z Německa.
Škoda Transportation tak navýšení ceny obhajuje, a to konkrétně o neplánované změny norem TSI. Ze strany ČD tak panují oprávněné obavy, zda si výrobce za peníze drah vývoj nenechal skutečně zaplatit, není totiž věcí zadavatele zakázky, zda v průběhu vývoje lokomotivy nedojde ke globálním úpravám bezpečnostních norem.
Až doposud celý vývoj jedné z nejdražších lokomotiv u nás, stál úctyhodných 950 milionů korun, a je pochopitelné že Škoda takové peníze chce někde získat, proč to dělá přes řadu nestandardních kroků je už na bedrech Vrchního státního zastupitelství a policie.
- České lokomotivy řady 380 jsou v Maďarsku oblíbené. Slovenské Gorily tak začínají ustupovat
- Lokomotiva Českých drah 380/109E získala v Německu potřebnou certifikaci. Čekala na ní pět let
- ANALÝZA: Jak šel čas se Škodou 380 u Českých drah
- Škoda 380 nemá stále potřebná povolení, ČD je chtějí pro jednotky RailJet