PRAHA – Vláda tento týden pustila do prvního čtení projednávání tzv. krajských dálničních známek. Ve stejné době Ministerstvo dopravy řeší i návrhy jednotlivých měst, kde by se mělo v několika úsecích jezdit po dálnici bez poplatků. O takové úseky má zájem především Brno, které dálnice D1 přímo rozděluje, dále město Karlovy Vary nebo Ostrava.
Krajské dálniční známky v hodnotě 300 korun na dobu jednoho roku, by bylo možné v případě schválení této novely, využívat nejdříve od roku 2017. Návrh Karlovarského kraje který tento podnět na vládní úrovni inicioval, chce ulevit dnes značně přetíženým silnicím druhé a třetí třídy. Dálnice ve zmíněném regionu jsou pro řadu obyvatel zbytečným luxusem.
Nejvíce odpůrců tohoto návrhu vzešel ze strany hnutí ANO a z TOP09. Vláda tak v dalším čtení novely projedná především ekonomickou výhodnost, a především i skutečnou využitelnost krajských dálničních známek. Už nyní je ale zřejmé, že cena 1500 korun za roční dálniční kupon je pro řadu lidí cenou neakceptovatelnou. Kraje tak věří, že by díky lokálnímu vyčlenění z celorepublikové sítě dálnic, mohli ulevit právě zmíněné kategorii silnic nižších tříd.
V praxi by pak zakoupení tohoto kupovu představovalo prodejcem vyznačené kraje, které si řidič přeje využívat. Podle současného stavu a úrovně projednávání, není doposud vyřešeno ani označení takových úseků na samotných dálnicích. Pokud by tedy skutečně došlo ke schválení této novely, bude nutné vyřešit i speciální značky, které pak kraje umístí na zvolených úsecích pro které budou krajské dálniční známky určeny.
{snippet 101}
- Do Německa zanedlouho s dálniční známkou. I přes silnou kritiku
- Česko začíná s výběrem provozovatele mýtného systému. Do boje vstupuje i SkyToll ze Slovenska