Ačkoliv by se zdálo, že konflikty kolem anexe Krymu ze stran Ruska jsou zažehnány, další informace přichází ohledně vyhlášení východní části Ukrajiny za stát Malorusko. Oblast východní Ukrajiny tak zůstává pro aerolinky stále nebezpečnou letovou zónou, kterou pečlivě oblétají vrchem přes Rusko, případně spodem přes Černé moře a Rumunsko. Oblet Ukrajiny stojí i dost peněz, dopravci ale tyto ceny do celkového cenového rozpětí letenek nezahrnují.
{loadmodule mod_banners,Banner 468 x 60}
{loadmodule mod_bw_social_share,BW Social Share}
České aerolinie byly v případě Ukrajiny nuceny svá letadla nasměřovat jinam. „Linky, které původně létaly přes jihovýchod Ukrajiny, byly odkloněny a létají přes Polsko, Bělorusko, Rusko a dál do konkrétní země,“ popisuje mluvčí ČSA Daniel Šabík.
Přes další oblasti, jako je například Sýrie, Irák nebo Afghánistán, České aerolinky nelétají vůbec. Nevede tudy totiž žádná jejich trať. „I v době, kdy ČSA operovaly linku do Abú Dhabí, která létala přes Blízký a střední Východ, tak trať nevedla přes tato území konfliktu,“ upřesňuje mluvčí ČSA Daniel Šabík. „V případě, že nějaký konflikt nastal, tak České aerolinie vždy tyto země oblétaly a létaly po alternativních tratích,“ dodává mluvčí.
Pokud se jedná o východní trasu, kdy letadla východ Ukrajiny oblétají přes Rusko, začíná za poslední rok na této alternativní cestě být poměrně rušno, a tedy i málo místa ve vzdušném prostoru. Tuto cestu primárně využívají letadla mezi Asii a Velkou Británií či Skandinávií. Ale také kontinentální lety z USA do Saudské Arábie či Kuvajtu. Jiné to není ani na již zmíněné variantě přes Rumunsko, která se začíná ale také velmi hustě obsazovat lety Evropa – Asie, a USA – Asie.
JEŠTĚ VÍCE:
- Sestřelení letadla MH17 nad východem Ukrajiny ZDE
Zlatý důl pro Bělorusko a Rumunsko
Rumunsko nedávno snížilo poplatky za přelety své země, to se značně projevilo i na přesunu některých dopravců na letech do Japonska a Číny, kteří nyní využívají přelety přes Rumunsko.
Nad uzavřeným prostorem až do události probíhal letecký provoz asi na třech čtvrtinách obvyklého stavu. „Neexistovalo varování na národní ani na mezinárodní úrovni,“ poznamenal jeden z odborníků Eurocontrolu. Oblastí za normálních okolností podle expertů prolétává asi 350 letů denně, z toho až 150 dálkových ze západu na východ, zbytek tvoří místní trasy či lety z Ruska směrem na jih.
Americké aerolinky přestaly na základě zákazu Federálního úřadu pro letectví (FAA) létat nad některými potenciálně nebezpečnými oblastmi Ukrajiny již v dubnu 2014. „Vzhledem k potenciálnímu konfliktnímu řízení letového provozu ukrajinskými a ruskými orgány a kvůli možnému riziku chybné identifikace civilního letadla jsou zakázány až do odvolání veškeré lety amerických letadel ve vzdušném prostoru nad Krymem, Černým a Azovským mořem,“ uvedl FAA v dubnovém prohlášení.
{loadmodule mod_banners,Banner 480 x 300}