Vlaky se začaly řídit pozměněným jízdním řádem. Změny si vyžádala oprava trati u Ústí nad Orlicí, Správa železnic se zároveň již připravuje na úplnou výluku trati u Blanska, která začne na podzim. Největší změnou je odklon většiny expresů Praha–Brno na trať přes Vysočinu. O část dosavadních spojů kvůli tomu přišly Pardubice, cesta vlakem z Prahy do Brna se protáhla o necelou půlhodinu.
Od 6. dubna se vlaky jezdící na východ od Prahy začaly řídit prakticky novým jízdním řádem. Největší změny se týkají spojení Praha–Brno, ale práce na trati u Ústí nad Orlicí mají vliv i na dopravu mezi Prahou a Olomoucí (potažmo Ostravou) a související dílčí změny ovlivňují třeba i dopravu směrem na Drážďany.
Tou nejdůležitější změnou je nepochybně převedení téměř všech dálkových vlaků Praha–Brno a zpět z tratě přes Českou Třebovou na havlíčkobrodskou trať. Jde zejména o spoje Českých drah se jmény Vindobona (Praha – Vídeň – Štýrský Hradec), Metropolitan (Praha–Bratislava–Budapešť) a spoje RegioJetu na trasách z Prahy do Bratislavy, Vídně a Budapešti. Mimo jiné to znamená, že část vlaků jede z Prahy do Brna bez zastávky, ostatní zastavují pouze v Kolíně.
Jízdní doba se ale výrazně prodloužila. Protože mezi Brnem a destinacemi jižně od něj se časová poloha vlaků nezmění, pociťují úpravu pražští cestující – odjíždí se dříve a přijíždí později. Cesta po trati přes Havlíčkův Brod a Žďár nad Sázavou je o necelou půlhodinu delší, místo dosavadních 2 hodin 35 minut u vlaků ČD a 2 hodin 26 minut u regiojetů trvá cesta mezi hlavními nádražími v Praze a Brně 2 hodiny 57 minut (v opačném směru 2 hodiny 55 minut). Pro cestující z Brna může být dobrou zprávou, že téměř všechny vlaky Českých drah staví kromě hlavního nádraží i v Králově Poli, zatímco spoje RegioJetu zastavují v Židenicích.
Expresní vlaky Českých drah směrem na Brno nově odjíždějí z Prahy vždy 22 minut po celé hodině (dosud ve 44) a přijíždějí od Brna 38 minut po celé hodině (dosud ve 13). Brněnské vlaky RegioJetu odjíždějí 49 minut po sudé hodině (dosud 20 minut po liché) a přijíždějí 12 až 14 minut po sudé (dosud ve 42 po liché).
Kvůli dřívějším odjezdům z Prahy směrem na Brno a pozdějším příjezdům z Brna do Prahy nezajíždějí na pražské hlavní nádraží dva páry vlaků, které jezdí přímo z Vídně či Budapešti do Berlína. Zastavují pouze v Holešovicích. Oproti minulosti, kdy se v Holešovicích vyměňovaly lokomotivy, s čím souvisela zhruba čtvrthodinová pauza, však spoje Vindobona a Hungaria mají v Praze pouze krátkou zastávku.
Nepříjemné je, že tranzitní Vindobona z Berlína ani Hungaria nestaví v Kolíně (ani brněnském Králově Poli), takže kdo v Holešovicích nevystoupí s předpokladem, že se sveze na hlavní nádraží, vystoupí sice opravdu na hlavním nádraží, ale až na brněnském.
Celé to také znamená, že vlaky jezdící z Prahy do Brna – u Českých drah jde o linku Ex3 – přestaly obsluhovat Pardubice, potažmo Českou Třebovou. Spojení s Prahou i Brnem však Pardubicím i Třebové zůstalo. Do Prahy je možné cestovat expresními vlaky ve směru od Olomouce, dopravu do Brna zajišťují rychlíky a z České Třebové i spěšné vlaky.
Zůstává i torzo expresních vlaků Praha–Brno jedoucích přes Pardubice, avšak jen v podobě spojů v okrajových částech dne, jako je vlak IC Jiří Bouda, který odjíždí z Prahy o půlnoci a do Brna přijíždí před třetí v noci, nebo spoj Brněnský drak s odjezdem z Brna do Prahy před půl pátou ráno.
Pardubice přišly o 53 spojů
Celkem je přesměrováno na jinou trať 27 vlaků ve směru do Brna a 26 ve směru do Prahy. Všechny dosud stavěly v Pardubicích, které přišly zhruba o čtvrtinu celkového počtu vlaků do Prahy a tři čtvrtiny spojů do Brna. Místo čtyř přímých spojů Pardubice–Brno každé dvě hodiny jede jen jeden.
České dráhy, potažmo ministerstvo dopravy se zatím nechystají ostatní vlaky posilovat. V současnosti, kdy jezdí vlaky kvůli pandemickým opatřením často téměř prázdné, by to ostatně ani nedávalo velký smysl. Konkrétní výhled do budoucna ještě neexistuje. „Budeme i nadále ve spolupráci s objednateli pravidelně sledovat zájem o jednotlivé spoje a v případě potřeby jsme připraveni operativně navýšit jejich kapacitu,“ uvedl mluvčí Českých drah Robert Pagan.
Nejde ale jen o Pardubice. Česká Třebová přišla o jeden vlak do Prahy i do Brna za dvě hodiny. Změna se dotkla i cestujících z Ústí nad Orlicí a Chocně, kde stavěl večerní břeclavský expres Českých drah a v Ústí nad Orlicí i RegioJet směřující do Brna. Oba spoje jsou přesměrovány přes Havlíčkův Brod. Zůstává však zachován již zmíněný vlak odjíždějící z Prahy o půlnoci. Choceň navíc dostala lepší spojení během dne, protože zde nově staví expresy ČD směřující do Ostravy (linka Ex1).
Na hlavní trati v Pardubickém kraji se také změnil jízdní řády osobních vlaků. Přestaly jezdit veškeré přímé vlaky z Pardubic (i z Prahy) do Letohradu, naopak jezdí přímé spoje Moravský Karlov – Česká Třebová. Během dne se ale cestující nemusí obávat vážnějších změn kromě natažení jízdních dob. Osobní vlaky na lince Kolín – Česká Třebová jezdí v témže rozsahu jako před výlukou. Kvůli časovým posunům na hlavní trati musí počítat s úpravou jízdních řádů i cestující na lokálkách v Pardubickém, ale i Středočeském kraji, jako je trať z Chocně do Litomyšle, z Holic do Chrudimi a z Přelouče do Prachovic. V menší míře se změnily i časy odjezdů na trati z Chocně do Náchoda.
Drobné zlepšení přineslo přesměrování dálkové dopravy přes Havlíčkův Brod cestujícím z Kolína, kde nově zastavuje většina railjetů, které jím dosud projížděly.
Naopak pro cestující z Vysočiny znamená změna spíše zhoršení. Přes všechny zmínky o havlíčkobrodské trati na ní nezastavuje žádný z expresních vlaků, projíždějí Havlíčkovým Brodem i Žďárem na Sázavou. Cestujícím odtud zbyly tytéž rychlíky jezdící jednou za dvě hodiny jako dosud. Osobní vlaky na tratích z Havlíčkova Brodu do Kolína a Žďáru nad Sázavou a ze Žďáru do Brna musely být časově posunuty, aby „nepřekážely“ expresům.
Ačkoli se výluka, respektive mimořádná změna jízdního řádu týká hlavně spojení Praha–Brno, menší úpravy přinesl 6. duben i pro další spoje. Zatím je hlavním důvodem, proč začaly dálkové vlaky jezdit po havlíčkobrodské trati, rekonstrukce úseku Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí. Po něm budou i nadále jezdit všechny vlaky směřující z Prahy na Olomouc, a tedy se i jim prodlouží jízdní doby.
Cestující z Prahy musí přijít na nádraží nejméně o pět minut dříve. Takto se posunuly odjezdy rychlíků do Zlínského kraje a do Brna, některé expresy do Vsetína jedou o osm minut dříve a některé v docela odlišné časové poloze, protože až do České Třebové jsou spojené se soupravou rychlíku na Uherskohradišťsko. Expresy ČD do Ostravy a dále na Slovensko či do Polska odjíždějí o jedenáct minut dříve. Vlaky pendolino a také spoje Leo Expressu jedou ve zcela nové časové poloze a s prodlouženou jízdní dobou. Ostravské vlaky RegioJetu odjíždějí jako dosud, ale i ony mají prodlouženou jízdní dobu, a tedy přijíždějí do Ostravy později. V opačném směru všechny vlaky přijíždějí později do Prahy.