V roce 2011 převzalo ČD Cargo první dvě rekonstruované lokomotivy řady 363.5 od firmy Pars nova. Celá série vychází z původní typové řady lokomotiv 163, které postupně ČD Cargo přistavuje na modernizace. Flotila nově modernizovaných lokomotiv bude čítat celkem 30 kusů, které budou schváleny jak pro samotnou domovinu, tak bude možné i zajíždění na Slovensko a do Maďarska.
Modernizace zahrnuje kompletní novou výzbroj, díky tomu byl navýšen i výkon lokomotivy na 3,7 MW. Kompletní opravnou a renovací procházejí i podvozkové části. Dalším fází je pak obnova celé skříně stroje, včetně nového provedení laku dopravce ČD Cargo. Tyto modernizace se provádí v rámci skupiny ŠKODA, přičemž tento projekt vrcholově zastřešuje Škoda Transportation, materiálově i smluvně, a v Pars nova se provádí realizace této modernizace na základě dokumentace dodané ze Škoda Transportation.
Díky modernizaci, došlo k navýšení životnosti těchto strojů o 20 let
V roce 2011 sice Cargo převzalo první dvě lokomotivy, pro nákladního dopravce se jedná o první celkově renovované lokomotivy téměř po 20 letech. Firma tyto lokomotivy bude rotovat po celém území ČR, navíc s velkou působností na Slovensku a v již zmíněném Maďarsku, kam České Cargo zajišťuje logistiku pro automobilový průmysl jako na Slovensku. Elektrické dvou systémové lokomotivy vznikly kompletní přestavbou starších stejnosměrných lokomotiv řady 163 z 80. let. Celou modernizovanou sérii by měl zhotovitel dodat do konce roku 2014. Současný stav je ale takový, že Cargo má nyní k dispozici celkem 17 těchto strojů, čímž Pars nova dost podstatně urychlil jejich modernizaci díky rychlému umožnění přistavení lokomotiv od provozovatele takřka ze dne na den.
Česko, Slovensko a Maďarsko – hlavní působnost těchto „nákladních lokomotiv“
I přes původní homologace pro Slovensko a Maďarsko, musí i tato nová řada projít novými zkouškami. Cargo odeslalo proto na začátku října do Maďarska hned 4 tyto lokomotivy. Jednalo se o stroje 363.501, 502, 504 a 510. Schválení těchto lokomotiv pro zmíněné země ovšem bude čistě jen formální, lokomotivy musí vykonat zkušební jízdy, ale také TBZ – technickou bezpečností zkoušku. Před uzávěrkou tohoto článku, byla na síti SŽDC spatřena i lokomotiva s pořadovým číslem 363.519. Celkem tedy dopravce čeká ještě na posledních 11 kusů z celkové třicetikusé flotily nově modernizovaných strojů.
„Nasazením těchto lokomotiv dojde u ČD Cargo k úspoře v počtu používaných starších lokomotiv a současně ke zvýšení spolehlivosti a kvality přepravy,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Jiří Vodička. Připomněl, že poslední elektrické lokomotivy získala nákladní železniční doprava Českých drah na počátku 90. let, takže si nové stroje rozhodně zaslouží. Při modernizaci byla provedena výměna řídicích i silových elektrických obvodů na úroveň odpovídající současnému stavu techniky, zvýšení trakčního výkonu, modernizace stanovišť strojvedoucího se zlepšením pracovních podmínek pro obsluhu a řada dalších úprav.
Lokomotivy získaly i možnost rekuperačního brzdění s návratem části elektrické energie zpět do napájecí sítě. Toto technické řešení přispívá ke snížení spotřeby energie a šetří tak zbytečné odběry z trakce jak při samotném provozu, tak i při brždění.
{snippet 101}
- České dráhy mají nedostatek lokomotiv. Pronajímají je do Polska
- ČD Cargo skončí letos se ztrátou 200 milionů korun
- Vectron ve schvalovacím procesu předbíhá Škodu 380
- AWT Cargo provozuje prvního Eurosprintera řady 189
{snippet 120}