Koronavirová krize, kvůli které se snížily přepravy cestujících až na desetinu jejich původního počtu, způsobuje dopravcům v Česku obří ztráty v tržbách. Například České dráhy odhadují ekonomické dopady krize v řádech miliard korun, stamilionové škody očekávají i další dopravci. Propouštění však podle firem nehrozí. Vyplývá to z odpovědí dopravců na dotazy naší redakce. Kvůli ztrátám někteří dopravci zřejmě zváží i omezení investic do nových vlaků.
V osobních vlacích Českých drah nyní jezdí zhruba desetina původního počtu cestujících. Pro dopravce to znamená obrovský výpadek tržeb. „Situace je ale stále živá, probíhají vratky časových jízdenek, redukce spojů a dalšího, takže na konkrétní vyčíslení ekonomických dopadů je ještě brzy,“ řekla mluvčí drah Gabriela Novotná. Za celou skupinu, do které vedle osobního dopravce patří i nákladní doprava a další dceřiné firmy, je však odhadla v řádech miliard korun.
Krize se totiž projevila i v dalších oblastech dopravy, nákladní ČD Cargo aktuálně řeší výpadek přeprav pro automobilový průmysl a také přeprav kontejnerů z přístavů. Propad zakázek navíc bude pokračovat, protože tuzemské automobilky, které patří k nejdůležitějším zákazníkům nákladních dopravců, prodloužily odstávku výroby minimálně do období po Velikonocích.
Ekonomické dopady krize počítají i další dopravci. Například Arriva, která v Česku provozuje vlakovou i autobusovou dopravu, je odhaduje na 100 milionů korun měsíčně. Podle mluvčího společnosti Jana Holuba je nyní úbytek cestujících zhruba osmdesátiprocentní, v některých oblastech i vyšší. Stamilionové škody v dopravě očekává i Leo Express, RegioJet chce dopady krize vyhodnocovat až po ní.
I přesto žádný z velkých dopravců nechystá propouštění. Velkou část lidí podniky stále potřebují, například pro údržbu vozidel či provoz. Dalším důvodem je i nedostatek profesionálních řidičů a strojvůdců na pracovním trhu, zároveň firmy počítají s tím, že po skončení krize a uvolnění opatření budou okamžitě svůj personál potřebovat.
Částečné úspory v personálních nákladech však některé společnosti připravují. Například České dráhy, které zaměstnávají kolem 15.000 lidí, zavedly opatření, které jim umožní ušetřit částku v řádech milionů korun a zároveň si udržet zaměstnance. Po dohodě s odbory tak dráhy několika stovkám zaměstnancům budou vyplácat za dny, kdy pro ně nemají žádnou práci, 70 procent mzdy. Ve dnech, kdy pracují, však dostávají stále plnou mzdu.
Dopravci v minulých týdnech výrazně omezily provoz. České dráhy snížily objem ujetých kilometrů na svých dálkových tratích o 40 procent, a v regionech o zhruba 13 procent. Leo Express stáhl z provozu 75 procent svých spojů, RegioJet omezil komerční linky asi o 40 procent a část svého provozu zastavila i Arriva.
Sdružení: Autobusoví dopravci přišli o téměř všechny zakázky
Autobusoví dopravci provozující příležitostnou a komerční přepravu přišli o téměř všechny zakázky, některé firmy už proto začaly propouštět zaměstnance. Zhruba polovina přeprav ubyla i mnoha nákladním dopravcům. Uvedlo to sdružení dopravců Česmad Bohemia. Podle dopravců bude nutná pomoc státu.
Situace se podle sdružení neustále zhoršuje. V současnosti hlásí 90 procent jeho členů provozující příležitostnou a komerční dopravu výpadek téměř všech zakázek. Dalších osm procent pak přišlo o více než polovinu přeprav. Zcela ochromena je zájezdová doprava, téměř polovina firem je proto už nucena propouštět své zaměstnance, další část nechává své lidi doma pro překážku na straně zaměstnavatele. Alarmující situace je podle sdružení i u autobusových dopravců zajišťujících dopravní obslužnost. Mnozí z nich nyní přepravují méně než deset procent obvyklého počtu cestujících.
„Je zjevné, že karanténní opatření nouzového stavu autobusovou dopravu zcela ochromila, a aby po skončení krize mohla začít znovu fungovat, neobejde se bez okamžité státní pomoci,“ uvedl mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix.
Problémy se prohlubují i v nákladní dopravě. Téměř 40 procent kamionových dopravců zaznamenalo propad zakázek o více než polovinu, dalších 20 procent pak o třetinu. Podle Felixe to souvisí hlavně se zastavením automobilového průmyslu. Rapidně klesá i platební morálka zákazníků. Firmy proto očekávají, že krize se bude ještě zhoršovat.
„Vítanou podporou by také byla větší loajalita českých klientů našich dopravců, kteří by více upřednostňovali služby domácích firem, tak jak jsme již dlouho svědky na západ od našich hranic,“ podotkl Felix. I kamionoví dopravci, budou podle něj potřebovat pomoc státu a také vstřícný postoj leasingových firem.
Vláda v pondělí rozhodla, že umožní dopravcům odklad úhrad záloh silniční daně a také platby mýtného. Dopravci to uvítali, podle nich jim to pomůže posílit likviditu. Vedle toho dopravní firmy žádají také například jednorázové dotace či pomoc s úhradou části mezd.