Od prosince tohoto roku dojde k obnovení osobní železniční dopravy na lokálkách kolem města Chrudim. Firenet Vás o této skutečnosti informoval v článku: Radní pro dopravu Pardubického kraje lidem v regionu komplikuje život. Od letošního prosince ještě více, proto se na lokálky a jejich nádraží podíváme objektivem ještě před zavedením opětovného provozu.
Obnovení provozu dojde na těchto úsecích:
- Heřmanův Městec – Chrudim, město
- Heřmanův Městec – Prachovice
- Žďárec – Pustá Kamenice
Ještě v roce 2005 existovala na stole Ministerstva dopravy koncepce o úplném zrušení některých tratí v Pardubickém kraji, konkrétně tedy trať z Heřmanova Městce do Chrudimi. Jelikož se v tomto státě mění politická reprezentace častěji než kdekoliv jinde, vznik super-koncepce s obsahem strategických zájmů, kdy stát chtěl řadu lokálek skutečně rušit, nebyla nakonec naplněna. Ohroženo v té době bylo mnoho lokálek v celé zemi. Jmenujme jen stručně: Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov, Čekákovice – Mochov (lokálka do Mochova zatím vyřešena není, město Mochov a Čelákovice o jejím převzetí neuvažují), dále pak pokračování tratě z Dolního Bousova do Kopidlna, kterému hrozí nejspíš zrušení. Poslední slovo bude mít ale stát.
Celkem chce stát převést na obce, případně tratě odprodat – celkový objem 22 lokálních tratí včetně přiléhající infrastruktury. Vášnivé spory jsou i u tratě z Děčína do Libouchce a Telnice již několik let. A tak by se mohlo pokračovat s probíhajícími osudy jednotlivých malebných lokálek téměř bez viditelného konce. Jasné je ovšem jedno pravidlo, stát by měl ze strategického hlediska (nemusí být určeno konkrétně jak) o zachování lokálních tratí jakéhokoliv významu, zaujmout konkrétní stanovisko, nikoliv nechat bez údržy a provozu takové lokálky, kde o provoz města a obce skutečně stojí.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/fotoreporty/1740-chrudimske-lokalky-planovany-fotoreport-a-fotograficka-dokumentace{/qrcodegenerator}
Liknavost státu zapříčinila např. pozvolné rozkrádání kolejového svršku na trati z Děčína do Telnice, kdy úsek z Telnice do Teplic není sjízdný z důvodu rozkrádání kolejí..
Ale zpět do oblasti Chrudimska..
Fotografická dokumentace bude probíhat do konce září. Pokračovat budeme v průběhu října, a skončit chceme v průběhu listopadu. Jelikož nechceme dokumentaci provádět horkou jehlou, zaměřme se více na detaily a pohledy z více stran.
- Přelouč – Heřmanův Městec – Prachovice
- Heřmanův Městec – Chrudim, město
- Chrudim, město – Hrochův Týnec
- Chrudim – Žďárec u Skutče – Havlíčkův Brod
- Svitavy – Žďárec u Skutče
{snippet 100}
- Stát začíná prodávat první tři z celkem 22 tratí. Jinak by je správce zrušil
- Zimní fotoreport ze zasněžené Skutče
- Do Horního Slavkova vlakem. Kraj zde zatím objednal prázdninovou dopravu
- Málo využívané lokálky nezaniknou, stát je převede na obce zdarma
- Kolešovka se možná rušit nebude, pomůže kraj i České dráhy
{snippet 120}