PRAHA | Ministerstvo dopravy a České dráhy, zavedou od 15. prosince opět rychlíkové spoje které od 1. července stát přestal pproplácet a objednávat. Zrušení některých ranních a večerních (mnohdy posledních) spojů na Liberecku a Ústecku, vyvolala velkou vlnu kritiky a stížností. Rychlíkové spoje objednává Ministerstvo dopravy. Redukce v červenci dosáhla i na Jihlavsko a Brněnsko.
FOTOGRAFIE | FIRENET.CZ
Od prosince tak častěji bude jezdit pět párů spojů mezi Ústím nad Labem a Libercem, dále pak mezi Kolínem a Ústím nad Labem a mezi Jihlavou a Brnem. Častěji se bude jezdit i mezi Bohumínem a Brnem, obnoví se i večerní spojení z Jindřichova Hradce do Jihlavy, včetně spoje ranního zpět. V červenci bylo omezeno nebo zrušeno 25 rychlíkových spojů, nakonec jich zrušeno bylo pouze 6. Další spoje pak České dráhy vypravují jen v určité všední dny, nebo v pátek a o víkendu.
Rychlíkové spoje mezi Kolínem a Ústím nad Labem budou jezdit od prosince denně mimo soboty. Tyto spoje pak prokládají osobní vlaky vyjíždějící z Lysé nad Labem. V sobotu tak bude nutné na vlak do Ústí nad Labem v Lysé od Kolína a Nymburka i nadále přestupovat.
Kritika rušení některých spojů zněla i od Asociace krajů ČR. Nejvíce byla směrována na spoje mezi Libercem a Ústím nad Labem, kde se v obou těchto městech nachází vysoké školy. Trať mezi oběma městy je tak jedinou spojnicí ne-jen pro studenty, ale i řadu cestujících dojíždějících do zaměstnání.
Žákův populismus před volbami 2013
Nelze si ovšem nevšimnout, že opětovné zavedení letního zrušení některých spojů je snahou ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka. Dálkové spoje jezdící z Liberce do Ústí nad Labem budou jezdit nově denně. Údajně to ministr Žák národnímu dopravci nařídil. Ovšem to tak není zcela pravda, jízdy některých vlaků vycházejí především z potřeb jednotlivých krajů kterými vlak projíždí, především pak frekvencí cestujících kteří na trase mezi oběma městy vlak naplní.
Zdeněk Žák si tak na této problematice zrušených a znovu zavedených rychlíků zhotovil předvolební agitaci. Dopravní obslužnost je v poslední dekádě oblíbeným předvolebním tématem řady politiků. Potřeby obyvatelstva a krajů mají být především apolitické. Výsledné snahy o zefektivnění dopravní obslužnosti tak na mnoha místech zažívají spíše negativní ohlasy.
Večerní dálkové spoje mezi Libercem a Ústím nad Labem pojedou od nového jízdního řádu denně, dosud sice byly v létě vypravovány každý den, ale od zimy měly jezdit pouze ve čtvrtek, v pátek a neděli. Ve stejné dny jezdily celoročně večerní rychlíky mezi Ústím nad Labem a Kolínem, nyní pojedou denně kromě soboty.
Večerní vlaky z Brna do Jihlavy{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/logistika/1786-od-prosince-se-vraci-v-cervenci-zrusene-rychliky{/qrcodegenerator}
Mezi Brnem a Jihlavou večerní rychlíky dosud jezdily od čtvrtka do konce týdne, nově to bude denně s výjimkou sobotního spoje z Brna do Jihlavy. Mezi Brnem a Bohumínem k dosavadním ranním rychlíkům ve všední dny přibude i sobotní.
Ranní vlak z Jihlavy do Jindřichova Hradce od půlky prosince pojede v každý všední den, dosud to bylo jen v pondělí. Večerní spoj v opačném směru, který je zatím vypravován jen v pátek a neděli, nově pojede každý den mimo sobotu.
{snippet 101}
- VELKÝ PŘEHLED: Startuje koncepce jízdního řádu pro rok 2014
- RegioJet již nebude zdržovat Pendolina Českých drah. V novém jízdním řádu bude SuperCity vyrážet z Prahy jako první
{snippet 120}