Italské vysokorychlostní železnice, mohou být příkladem těm ostatním, tedy i klasickým regionálním vlakům. Zcela nově mezi městy Miláno a Neapol, jezdí super moderní vysokorychlostní vlak Frecciarossa. Vlaková souprava mimo vysoce komfortního interiéru, nabízí kino, zdarma Wi-Fi připojení k internetu nebo také stravování odlišné dle druhu zakoupené třídy.

Fotografie | Záběr na dvě jednotky vlaků Frecciarossa na nádraží v Neaopoli

Frecciarossa, volně také z překladu: špageta. Byl pojmenován vlak tohoto typu pro nově budované tratě pro rychlosti až 300km/ 1hod. V současné době jezdí „Špageta“ ze severoitalského města Miláno přes Boloňu a Florencii do Říma. Do Neapole začne vlak zajíždět až kolem jara příštího roku. Ve stejné relaci jezdí také Pendolína státního dopravce Trenitalia pro které jsou vlaky Nuovo Transporto Viaggiatori (NTV) jasnou konkurencí. Oba dopravci jezdí v maximální rychlosti, kterou nově budované vysokorychlostní koridory umožňují, a to je 300km za hodinu.

Oba dopravci v cenové válce

Společnost NTV zvolila pro nátěr svých vlaků již na Itálii běžnou červenou barvu. Ve stejném schématu laku jezdí i státní Trenitalia. Ta mimo svá Pendolína pro rychlosti 250 km v hodině, provozuje i vlaky pro 300 km rychlosti. Ty jsou primárně určeny pro tratě, kde jezdí již konkurence NTV. Červená barva Bordó s elegantním logem zajíce, je výsostným znakem společnosti NTV která má ve své stáji již 25 těchto unikátních a komfortních souprav. V době vstupu na koleje dříve monopolních státních Treni, klesla cena jízdenek až o 30%. V současnosti stojí hlavní jízdenka pro úsek Miláno – Řím pouhých 60 EUR, dříve s Treni 91 EUR. Nově vstoupivší dopravce NTV tak nabízí jízdenky již od 40 EUR do max. 51 EUR stejné relace.

Obě železniční společnosti nabízejí i několik specialit. Tam kde již není možné konkurovat v rychlosti, neb obě firmy jezdí stejně rychle, nabízí např. NTV trochu odlišný způsob klientského servisu ve stravování.

Kožené sedačky, kino, a zdarma Wi-Fi

Itálie se tak stala druhou zemí (mimo Rakouska) kde bylo liberalizací železnice, umožněna přímá konkurence v osobní železniční dopravě ve vysokorychlostních tratích. NTV je pro Itálii a své akcionáře velkým pokusem a doslova i experimentem. Za projektem Nuovo Transporto Viaggiatori stojí řada subjektů a podnikatelů z domovské Itálie. Hlavním akcionářem je Luca Montezemolo který je současně i prezidentem NTV. Dále pak Diego Della Valle a podnikatel Gianni Punzo. Všichni jmenovaná ovládají společně 33,5% společnosti NTV. Mimo jmenované pak je to dále bankovní skupina Intesa 20%, Francouzské železnice SNCF 20% a Pojišťovna Generali 15%.

Italský design nabízí komfort pro více náročné klienty. Ve všech třech třídách, které se ale ani jednotlivými třídami nazvat nedají, nabízí NTV zcela odlišný servis. Třída „Smart“ je prezentována jako druhá třída, a první třída pro vysoce náročné cestující. Zde naleznete i sedadla potažené kůží a veškeré elektronické prvky na dálková ovládání. Novinkou je i ztmavení oken nebo inteligentní klimatizace. Špageta nabízí i satelitní technologie pro příjem desítek televizních kanálů včetně satelitního internetu, který je v soupravě veden optickými kabely. Internet nabízí NTV i ve formě již jmenované technologie Wi-Fi a protokolu UMTS.

Vlak NTV také nabízí unikátní palubní intranetový portál. Ten umožňuje objednávku jídla a pití, případně sledování kamerového systému na čelech soupravy pro sledování projížděné tratě. Navíc umožňuje sledování filmů ze serveru vlaku, nebo i výběr ze jmenovaného satelitního vstupu.

Nejvyšší třída pojmenovaná Club Class nabízí tento servis pro omezené počty klientů na jednu soupravu, včetně již objednání potravin přes jmenovaný intranet. Druhá třída nenabízí ani stevardy, ale pouze nápojové a potravinové automaty na chodbách vlaku. Obsloužit se tak cestující nejnižší třídy musí samostatně.

NTV a Trenitalia – oba stejně dobří a úspěšní

Pro Italského cestujícího je palubní personál zcela něco nového, je to záležitost, na kterou si zvykají spíše cestující v soukromých vlacích. Nuovo Transporto Viaggiatori najmulo na 1000 lidí pro personální služby a odbavení cestujících v celém úseku tratí kde vlak NTV projíždí. NTV sází na strategii kvality a služeb, na kterou je cestující zvyklý v letecké dopravě v oblasti kvality služeb a cateringu. Dopravce se tak stal pro státní Trenitalia velkým konkurentem ačkoliv není ještě v zisku.

NTV investovalo doposud na 1,1 miliardy EUR do souprav a dalších technologií pro provoz celého projektu. Dalších 650 milionů EUR stálo pořízení 25 souprav vyvinuté francouzskou firmou Alstom. Francouzský Alstom navíc bude 30 let provádět servis vlaků NTV, které se začnou také montovat přímo v Neapoli, kde tyto soupravy mají své domovské depo.

Nuovo vlaky mají  v současné době 25% všech dálkových vlaků v rámci celé Itálie. Firma je ovšem i nadále v červených číslech. Obrat 24,7 milionů EUR se ztrátou 40 milionů by měl postupně narůstat s tím, že ztráty se budou snižovat. Jak rychle NTV dojde k ziskovosti, bude také záviset na cenové politice svého rivala státní FS Trenitalia. Mauro Moretti, šéf Treni slíbil, že přitvrdí v konkurenční válce jak cenou, tak dalšími službami.

{snippet 101}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments