NA BALKÁN S PŘESTUPEM | České dráhy tradičně vypravují každou jarní a letní sezonu řadu přímých vozů do Rumunska, Bulharska a dříve i do Turecka. Nově již několikátou sezonu jezdí i přímé vozy do Choravatska. Se zajížděním přímých vozů z Prahy do Bulharska ale dráhy již nepočítají, nutností se tak stane nepříjemné přestupování u mezinárodních vlaků již v Rumunsku nebo v Bulharsku.
FOTOGRAFIE | LŮŽKOVÉ VOZY ČESKÝCH DRAH V PRAZE
Historie
Ještě koncem osmdesátých let minulého století, zajištovalo tehdejší vozové depo v Praze u Československých státních drah řadu atrativních a lákavých destinací se svými lůžkovými a lehtákovými vozy. Velice populární byl vlak Baltic v trase z Prahy přes Varšavu do Gdyně u Baltského moře. Legendou stále zůstává i tehdejší Orient Expres zkrácený do cílové stanice Burgas, dříve Istanbul. Vedení Československých státních drah prosazovalo především orientaci na východní trasy. Západní strana byla z důvodu politického uspořádání tzv. „východní linie“ pro Československo stále uzavřena. Legendou je tak i nadále Vindobona z Vídně do Prahy jezdící i v dnešní době.
Vozové depo Praha se svými vozy zajišťovalo dopravu pracující inteligence do poměrně vzdálených destinací. Vzpomenout lze na cíle vozů z Prahy v Burgasu a Varně v Bulharsku, Constantě a Bukurešťi v Rumunsku. Dále pak Oděsa na Ukrajině nebo již zmíněná destinace Istanbul v Turecku. Přímé vozy z Československa bylo možné spatřit i ve městě Thessaloniki v Řecku, spojení s Řeckem bylo ukončeno koncem devadesátých let. Ve stejné době skončilo i denní spojení dvěma páry vlaků mezi Prahou a Paříží.
Československé státní dráhy ještě koncem sedmadesátých let vypravují nejvíce přímých lehátkových a lůžkových vozů do Sovětského svazu, než několikrát podstatně větší Polsko. Z Prahy tak bylo možné v přímém voze dojet do destinací Minsk, Kijev, Lvov a především Moskva. Spojení s Moskvou bylo před 30 až 40 lety 4x denně. Později se spojení postupně zredukovala. Koncem minulého století bylo možné na vlaku Praha, jezdícího tehdy ještě z Prahy do Moskvy, spatřit až šestnáct vozů mířících do Minsku, Plovdivu, Kijeva, Sankt Peterburgu a hlavně protěžované Moskvy.
Současnost. K Černému moři již s přestupem
Nyní České dráhy zajišťují svými lehátkovými a lůžkovými vozy jak západní kurzy, tak i kurzy východní do Ruska, Běloruska a Ukrajiny. Stabilně se jezdí s lehátkovými a lůžkovými vozy již do Bělehradu, Mnichova, Budapešti a Zurichu. Dále již zmíněný Burgas a Varna 2x týdně v letním odbobí již jen dle potřeby cestujících a ČD Travel. Do Prahy i nadále budou naopak zajíždět stále přímé vozy ze Srbska a Chorvatska. České dráhy zůstávají naopak na realacích do Splitu na jihu Chorvatska. Na mezinárodním vlaku Avala ukončil činnost jídelní vůz Srbských drah, od nového jízdního řádu zde začne jezdit vagon Českých drah se servisem JLV Praha (Jídelní a lůžkové vozy).
V letním období tak zůstane i zmíněné omezení přímého spojení s Varnou a Burgasem. Dráhy argumentují technickými nedostatky vozového parku pro tak daleké cesty. Po příchodu lehátkových a lůžkových vozů zakoupených v Rakousku od ÖBB, dopravce své přímé vozy do Burgasu hodlá vrátit. Jako mince má dvě strany, v otázce technického zajištění dopravy na územích jiných států, tedy převážně Bulharska, není možné zabezpečit pro vozy s klimatizacemi a uzavřeným systémem WC vhodné lokomotivy u tamních železničních správ.
Často se tak stávalo, že vozy jedoucí z Prahy do Bulharska, nebylo možné v plné míře zajistit jejich napájení pro chod klimatizace a vakuového WC. České dráhy tak jsou díky technickým nedostatkům železnic v Rumunsku, a hlavně v Bulharsku, podstatně limitovány v počtu nasazovaných vozů a jejich technických požadavků na energie během jízdy s cestujícími.
Více vozů na Balkán hodlají České dráhy navyšovat dle požadavků své cestovní agentury ČD Travel. Ve výsledku by se jednalo o nasazování záložních vozů opět bez klimatizace a klasického WC. České dráhy s železnicemi v Bulharsku i Rumunsku stále jednají o recipročním nasazování svých vozů. Během roku 2014 se tak mohou počty lehátkových a lůžkových vozů směrem na Balkán opět výrazně měnit. {qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1825-prime-vozy-ceskych-drah-do-bulharska-konci-diky-technickym-nedostatkum-tamnich-dopravcu{/qrcodegenerator}
Pokud tedy spojení do Burgasu a Varny bude v letním období v provozu alespoň v nějaké limitované formě, budou tak přímé vozy vedeny dle potřeby dopravce a požadavku cestujících. Dopravce se tak chce zaměřit více na poslední dvě sezonní linky do Splitu v Chorvatsku a postupně nově objevované destinaci Bar v Černé Hoře. Dopravci z obou jmenovaných států jsou schopni pro nové a modernizované vozy zabezpečit elektrické propojení soupravy s lokomotivovu, což v Bulharsku nebylo v pravidelném zajíždění s vozy z Prahy často možné.
Lehátkové a lůžkové vozy do Splitu, budou nově řazeny do vlaku Avala který končí v Bělehradě. Jezdit budou v letním období 4x denně v režii ČD a servisu JLV Praha.
{snippet 101}
- České dráhy provozují přes 500 klimatizovaných vozů
- České dráhy na nákupech v Rakousku. 400 milionů na vozy od ÖBB
- Dráhy zmodernizují 25 let staré vozy pro dálkové spoje
- Změny u vnitrostátní i mezinárodní dopravy Českých drah. Pendolinem na západ dvakrát denně
{snippet 120}