BERLÍN – Německá vláda v pátek schválila placení mýta za osobní automobily do 3,5 tuny. Návrh ministra dopravy Alexandra Dobrindta z CSU narážel po celý minulý rok na řadu odpůrců. Evropská unie se chce rozhodnutím vlády v Berlíně zabývat v dubnu, konkrétně zda nedojde k porušování unijních zákonů a diskriminaci cizinců využívající obsáhlou dálniční síť v Německu.
Německé mýto dle státní příslušnosti..
Alexander Dobrindt naopak kontruje, že rozhodnutí Německa na zpoplatnění dálniční sítě je v plném souladu s právem EU. Kritika Německa přichází především ze zemí Beneluxu, Francie nebo i Polska a Rakouska. Ačkoliv se právě v Rakousku platí za dálnice jako v České republice – dálniční vinětou, Itálie vybírá peníze na placených úsecích v mýtných bránách. Automobily do 3,5 tuny mají volný pohyb naopak ve Francii i zmíněném Beneluxu.
Cena mýtného za osobní automobily bude vypočítávána z objemu motoru v litrech, ale také z emisni klasifikace tzv. EURO.
Typ vozu Objem v L PHM Rok výroby Roční Měsíční 10 dnů VW Polo 1,2 benzin 2013 24 € 16 € 5 € Škoda Fabia 1,2 benzin 2012 24 € 16 e 5 € Hyundai i30 1,6 benzin 2013 32 € 16 | 5 € Škoda Octavia 1,8 benzin 2015 32,4 € 16 € 5 € VW Passat 1,6 diesel 2015 76,8 € 30 € 15 € Škoda Felicia 1,3 benzin 1999 84,5 € 30 € 15 € Škoda Octavia 2,0 diesel 2010 100 € 30 € 15 € BMW 730d 3,0 diesel 2014 130 € 30 € 15 €
Paradoxně vyšší ceny za dálniční známky zaplatí řidiči se starším typem vozidla, případně vozidla s větším výkonem motoru. Už dnes v řadě měst Německa existují speciální emisní limity pro vjezdy vozidel do tzv. žlutých a červených zón, což znamená emisní normu EURO 3 a EURO 2.
Německo je kritizováno spíše za systém, ve kterém zvýhodní vlastní obyvatele slevou na dani v poplatku za držení vozidla. Tento systém se nelíbí ale v Bruselu. Německé mýto tak může narazit ještě u unijních úředníků, kteří mohou zahájit procesní řízení, a platby za využívání dálnic oddálit na jiný termín, původně se počítalo se zavedením plateb za osobní automobily od ledna 2016.