Dopravce Arriva, která v Česku působí ve veřejné dopravě, začíná zaměstnávat řidiče ze Srbska. Dlouhodobě se prohlubující trend s nedostatkem řidičů této profese se nedaří krajům ani firmám zvrátit. Jak nedávno uvedl Český rozhlas, nábor řidičů probíhá individuálně, a zájem řidičů ze Srbska je spíše minimální. V Srbsku Arriva už několik let působí, a to předně na meziměstských linkách, nábor tak probíhal především mezi těmito řidiči.
Arriva loví v Srbsku, za minimální mzdy
V České republice tak stále schází až 5000 řidičů autobusů pro městskou i meziměstskou dopravu. Problém se stal viditelný v době, kdy Praha zavedla proces integrace Kladna a okolí do PID (Pražská integrovaná doprava). I když se podařilo všechny linky mezi hlavní metropolí a Kladenskem dopravci obsadit, nevycházela denní potřebnost v počtu řidičů, denně tak bylo odřeknuto až 190 pravidelných spojů. Katastrofální stav pak byl nejvíce citelný u firmy ČSAD Kladno, které se nakonec muselo vzdát linek 323 a 620.
Dlouhodobý nedostatek řidičů je hlavně v regionech, kde se dá snáz sehnat dobře placená práce, a také ve velkých městech. Oboje tedy doléhá hlavně na okolí Prahy. Celkově podle odborů v Česku schází až pět tisíc řidičů. Vláda přitom letos přidala krajům na platy řidičů téměř 400 milionů korun – průměr by se teď měl pohybovat okolo třiceti tisíc korun. Jenže řidiči taky v práci tráví mnohem víc času než ostatní zaměstnanci.
Problém je na všech stranách, a polarizuje se právě v počtu nasazených vozů, případně nedostatkem personálu v provozu. Stát dříve řidiče vychovával už na povinné vojenské službě, generace těchto řidičů ale postupně odchází do důchodu, a nově příchozí jednoduše nejsou. Podle vyjádření Filipa Drápala z organizace ROPID, není pro mladé řidiče motivací ani plat, který sice dopravci v posledních měsících stále navyšují, řídit autobus ale obnáší i velká odpovědnost za cestující i svěřené hodnoty.
Arriva tak v Srbsku nabídla platy které odpovídají rokům 2014 a 2015, tedy předposledního zvyšování platů řidičům, na které v závazku veřejné služby, tedy z peněz daňového poplatníka, přispívají za prokazatelné ztráty i kraje a obce. Zda bude firma nabírat řidiče v Srbsku i nadále, mluvčí firmy uvést nechtěl.
- Arriva je evropská, původem britská dopravní skupina, která provozuje autobusovou, železniční, trolejbusovou (Teplice), nebo místní lodní dopravu ve 12 evropských zemích (Velká Británie, Dánsko, Německo, Itálie, Nizozemsko, Portugalsko, Španělsko, Švédsko, od prosince 2006 Česko, od prosince 2007 Polsko, od roku 2008 nepřímý podíl na Slovensku a v Maďarsku). Mimo Británii má tržby přes 1 miliardu Euro ročně, celkem má skupina kolem 37 000 zaměstnanců.
- V srpnu 2010 Evropská unie odsouhlasila převzetí skupiny Arriva německou železniční společností Deutsche Bahn. Na ceně zhruba 2,5 miliardy liber (75 miliard Kč) se investor dohodl již v dubnu. Šlo o největší akvizici v historii Deutsche Bahn a sloučená skupina se jí stala největším osobním dopravcem v Evropě.
- V Itálii a v Dánsku je Arriva největším soukromým provozovatelem autobusové dopravy. V Portugalsku provozuje autobusovou dopravu v severozápadní a jižní části země a má významný podíl (21,5 %) v největším osobním dopravci v zemi, společnosti Barraqueiro. V České republice, Německu, Španělsku a Švédsku provozuje autobusovou dopravu. A od roku 2013 přebrala všechny dopravní divize v České republice, Chorvatsku, Srbsku, Slovinsku, Slovensku a v Polsku.