BRNO – Správa železniční dopravní cesty nesmí uzavřít smlouvu s firmou Kapsch, ta měla pro SŽDC za desítky milionů korun dodávat speciální radiostanice v síti GSM-R pro komunikaci i zabezpečení jízdy vlaků na trati. Jednotný zabezpečovací a komunikační systém je jednotný pro celou EU.
Dle informací Antimonopolního úřadu, byla zakázka ušita tzv. „na míru“, do soutěže se totiž hlásilo více firem, zadávací podmínky od SŽDC byla v mnoha bodech nastavena přímo na firmu Kapsch. SŽDC mělo v plánu pokrytí jednotným zabezpečovacím systémem úseky tratí z Českých Budějovic do Horního Dvořiště a Českých Velenic.
U úřadů si nejvíce stěžovala firma Vegacom, kterou ze soutěže díky podezřele nastavené zakázky na konkrétní firmu byla vyřazena, přitom Vegacon nabízela značně nižší cenu než Kapsch, tedy méně než deklarovaných 218 milionů korun. Stejné systémy pro železnice realizuje i Nokia, ta svojí stížnost odešle i Evropské komisi.
Zvláštní propletenec firem Kapsch, SŽDC a Ministerstva dopravy, bude v únoru řešit i zmíněná Evropská komise, ta navíc ovlivňuje i dotační programy pro stavby dopravní infrastruktury. Pokud vyvodí z poměrně nestandardní smlouvy nějaké stanovisko,SŽDC tak může mít v budoucnu problémy s čerpáním peněz na řadu stavebních projektů.
{snippet 100}
- Staré nádražní budovy, domky, skladiště i vlečky SŽDC likviduje, ačkoliv o ně samosprávy i fandové železnic mají zájem
- Nedávné vykolejení nákladního vlaku u Převýšova dává za vznik řadu otázek. Především zda se SŽDC stará řádně o infrastrukturu
- SŽDC a ÖBB Infrastruktur mají podepsáné memorandum, které do pěti let zkrátí cestovní dobu z Prahy do Lince
- Převod všech nádraží v Česku musí schválit vláda. Správcem bude SŽDC