Trochu nádech v očekávání lepších a kvalitativně lépe provedených kotlových vozů od firmy Brawa, bylo již zřejmé poznat v katalogu 2008/2009. Každopádně očekávání začíná dostávat reálnou podobu. A protože mám oblibu v kotlových vozech všech epoch, neskopokojenost s modely Piko jsou na místě – provedla Brawa celkem dobrou volbu…
…jde o čtveřici nových kotlových vozů ohlášených do prodeje sice až na IV/Q 2010, jejich provedení z původních prezentačních materiálů dává jasně znát, že kvalita je v tomto ohledu nad kvantitou.
- Označení na voze: 31 50 727 0267-5, Epocha: IV., Délka: 187.5 mm., Správa: DR, Cena: není stanovena, Termín: 4/Q 2010, Artikl č.48750
V sedmdesátých letech, kdy docházelo u DDR ke značnému nedostatku kotlových vozů – neb všechny jsou v této době vyráběny výhradně pro export a to bez dalších technických specifikací dle přepravovaných komodit. Musí DR hledat jinde, převážnou náplastí ve stárnoucím vozovém parku, je výroba kotlových vozů ve vlastních dílnách. Ovšem vlastní dílny nemontují kotlové vozy dle komodit a technologií požadavků pozdějších předpisů UIC. V této době došlo k dohodě mezi NDR a Francií, která vyrobí asi 20000 nákladních vozů různých typových označení kotlových flotil. V roce 1975 je dodána první série čtyř a dvou-nápravových kotlových vozů pro přepravu ropných polotovarů. Tato série nese označení 8105 s původním označením Uahs. V počátku osmdesátých let, dosahuje počet nákladních vozů u DR na 727000 nákladních vozů!
Kotle jsou svařovány a tvrzeny uhlíkovými pláty – staré technologie koncepce nákladních a přetlakových kotlových vozů jsou vynechány. Typová série St 52-3 s podvozky Y25Cs, s tlouštkou ocelového plátu kotle od 7 mm. dle požadavku a zadání objednatele (podlahové partie kotle: od 9 mm.) s objeme celkovým 85150L s maximálním zatížením na jednu nápravu 20 t. Vzduchové brzdy typu KE-GP jsou ovládány mechanicky dle zatížení a celkové váhy vlaku a počtu náprav dle norem a brzdících procent. Vozy jsou urřeny převážně na ucelené vlakové soupravy pro delší vzdálenosti pro přepravy pohonných hmot benzínu a nafty. Vzhledem k tomu, že GDR tyto série vyvážela do devizových států – bylo zvláštním pojmem na jinak uzavřený trh pro veškerý dovoz či vývoz…
- Označení na voze: 33 80 795 7 116-6, Epocha: V., Délka: 187.5 mm., Zařaditel: Ermewa spedice, Cena: není stanovena, Termín: 4/Q 2010, Artikl č.48753
Společnost Ermewa, vznikající ve Francii jako výnamný speditér, ale především přepravce kapalin pro výrobu surového i potravinářského alkoholu, expanduje značnou měrou až v roce 1981 kdy kupuje 1000 kotlových vozů tohoto typu. V roce 1989 své aktivity spojuje akvizicí se společností SATI, které v té době vlastní na 10000 nákladních vozů pro potřeby spedice. Probíhající privatizace v parku nákladních vozů DR, odkupje 10% portfolia včetně 175 vozů tohoto typu s počátečním číslováním 8105. Kotlové vozy dostávají nápadný lak – kterým lze identifikovat zařaditele i vlastníka, tedy modro-zelené schéma laku. Ermewa dnes působí ve 20 zemích Evropy, především ve střední a jižní – disponuje 15200 vozy kotlových aj. typových vozů. Z celkového čísla se odvozuje celkem 4000 vozů pro přepravu sypkých materiálů. Převážnou část portfolia ale zůstává transport kapalin s kotlovými vozy…
- Označení na voze: 33 80 795 6 682-8, Epocha: V., Délka: 187.5 mm., Zařaditel: KVG spedice, Cena: není stanovena, Termín: 4/Q 2010, Artikl č.48752
V polovině roku 1991, nakupuje DR více než 1200 kusou sérii vozů typového značení 8105. Vzhledem ke změnám v souvislosti s plánovanou reformou vozů železniční správy v následujícím období, jsou velké počty kotlových vozů odprodávány soukromým subjektům. Jako jeden největší zájemce a odkupitel: KVG, KVG odkoupila 70% nabízených kotlových vozů zaniknuvší DR. Jedná se o kotlové vozy 8105 v celkovém počtu 690 kusů. V následujících letech jsou vozy technicky a předpisově modernizovány dle platných předpisů UIC. Značných vylepšení doznala i technologie odsávání par při přečerpávání – zpět do kotle vozu.
- Označení na voze: 33 50 785 0046-9, Epocha: IV., Délka: 187.5 mm., Správa DR, Cena: není stanovena, Termín: 4/Q 2010, Artikl č.48751
V roce 1980, vstupují v platnost nové předpisy pro nákladní vozy UIC (Mezinárodní železniční unie (franc. Union Internationale des Chemins de Fer – UIC; angl. International Union of Railways) je globální …) Kotlové vozy v číselném označení 8105 dostávají číselnou řadu série 785 až 0000 s označením Zas nebo Zas-w. Čísla jsou tvořena od roku 1978 tzv. generickým klíčem, který vychází z první číslice vozu. Lapidárium v označení vozu pro hořlavé kapaliny, jsou v té době různorodých konstrukčních rozdílů. Proto jsou od těchto let vozy jednoznačně (dle UIC) specifikovány barevných šrafování ap. Kotlové vozy dle UIC dostávají oranžové označení dle stupně hořlavosti, životního a jiného ekologického nebezpečenství.