Dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo, přišlo o zásadní příjem finančních prostředků za přepravu uhlí z Mostu do elektrárny ve Chvaleticích u Přelouče. Od září začne v této relaci jezdit firma AWT z portfolia Zdeňka Bakaly. AWT se netají záměrným útočením na dopravy které realizuje právě ČD Cargo. Cargo v minulosti přišlo i o přepravy osobních automobilů z Mladé Boleslavi do Polska.
Regulérní soutěž vyhlásila společnost Severní energetická, které od letošního roku majetnicky patří i elektrárna Chvaletice. Přepravy uhlí od AWT budou v režii této firmy realizované do konce roku s opcí na celý příští rok 2014. ČD Cargo proto může od ledna opět tyto přepravy ucelených vlaků získat zpět. AWT bude nově zabezpečovat i přísun plných vozů s uhlím na vykládku i na vlečce elektrárny, což dříve ČD Cargo nerealizovalo. Přísun vozů do vykládkového sektoru zajišťovala firemní lokomotiva elektrárny.
Neúspěch v tendru na přepravy uhlí je pro národního nákladního dopravce další ráda do už tak složité finanční stability. Problematické pro AWT může být pouze nedostatek vhodných lokomotiv pro elektrickou trakci. Ačkoliv tendr zná svého vítěze, náklady na přepravu uhlí s motorovými lokomotivami budou pro AWT podstatně dražší. Cesta za dopravní cestu pod dráty, vychází značně dráž, než kdyby vlak táhla elektrická lokomotiva. I tak, považuje AWT vítězství v tendru za úspěch.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/logistika/1712-cd-cargo-prislo-o-zakazku-na-prepravu-uhli-kontrakt-za-vice-jak-700-milionu-korun{/qrcodegenerator}
Dalo se to ovšem předpokládat, že firma, které patří doly a elektrárna, bude své vlaky provozovat ve své režii mimo ČD Cargo. Národní dopravce tak bude muset nasadit ostré lokty, pokud si chce udržet rentabilitu a ziskovost. Doposud totiž dceřiná společnost Českých drah Cargo, moc aktivní pro zamezení ztrát dopravních výkonů moc nekonala. To je nutno změnit. AWT delší dobu již na stále majoritního státního dopravce delší dobu agresivně útočí ve formě přebírání zakázek v nákladních přepravách.