České dráhy se inspirovaly aerolinkami. Chtějí si založit novou nízkonákladovou společnost, která by vozila zákazníky pod jiným logem. Proniknout chce také do zahraničí. Dráhy k tomu hodlají využít staré vozy. Ambice mají vysoké.

Cestujícím, kteří jezdí ve třicet let starých koženkových kupé, to může znít jako vtip – dráhy chtějí s firmou proniknout i do sousedních zemí a začít soutěžit o dotované tratě například v Německu nebo Rakousku. Na to by si státní dopravce sám nikdy netroufl.

Nová firma se bude účastnit i soutěží na zajištění spojů v Česku, které postupně vypisují ministerstvo dopravy a kraje. Přestože by šlo o nízkonákladovou firmu, na ceně jízdenek se to nemusí projevit. O tarifu u dotovaných spojů rozhoduje většinou kraj či ministerstvo. Dráhy však odhadují, že pro ně budou jezdit až o třicet procent levněji. Z ušetřených peněz by kraje mohly například zajistit více spojů.

K čemu vlastně drahám nová firma bude? Státní podnik přes ni může po vzoru zahraničních železnic pustit do vlaků i soukromý kapitál. A právě s ním podnikat v zahraničí. Plány už probírala dozorčí rada. Nelíbí se však odborářům. Ti mají obavy, že v nové firmě nebude platit kolektivní smlouva drah. Zaměstnanci převedení pod novou firmu by tak ztratili dosavadní výhody a „jistoty“.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments