Železniční dopravci plánují v příštích letech investovat miliardy korun do obnovy svého železničního parku. Největší z nich České dráhy v současnosti pořádají několik soutěží na nákup desítek nových vozů a lokomotiv, v příštích pěti letech chtějí na vlaky vynaložit až 40 miliard korun. Několik miliard korun chce v příštích třech letech investovat i RegioJet a další dopravci. Vyplývá to z informací dopravců.
České dráhy plánují svůj vozový park postupně omlazovat. Nyní mají kolem 2210 osobních vozů, přes 500 lokomotiv a tisícovku ucelených souprav, průměrné stáří strojů je téměř 33 let. Řada z nich byla modernizována, obnovy by ovšem měly pokračovat, a to i pořízením nových vlaků. Ve výrobě má dopravce 31 elektrických vlaků pro regionální dopravu, které jsou součástí kontraktu na nákup celkem 50 vlaků. Dále se vyrábí pět patrových třívozových souprav a 50 osobních vozů pro dálkovou dopravu s rychlostí až 200 km/h. Dopravce tyto vozy bude přebírat v následujících letech.
V současností pokračuje soutěž ČD na dodávku 120 regionálních vlaků a až 180 vozů pro dálkovou dopravu s rychlostí 230 km/h. Podnik připravuje i tendr na nákup až 65 lokomotiv. Firma také nakupuje starší modernizované vozy v zahraničí.
RegioJet vypravuje 26 lokomotiv a kolem 170 vozů, které jsou složeny nových vozidel Astra z Rumunska a dalších starších vagonů, které dopravce rovněž koupil v zahraničí. Ty dopravce zrekonstruoval. Zároveň RegioJet nyní připravuje modernizaci desítek dalších vozů, v příštích třech letech by za ni měl utratit kolem tří miliard korun. V příštím roce bude přebírat první z 15 vícesystémových lokomotiv Bombardier. Společnost má navíc opci na desítky dalších těchto strojů.
Stát i kraje na nákupech
Nejmladší vozový park má Leo Express. Ve flotile má pět vlaků Stadler, které provozuje na dálkových linkách. Dalších 15 regionálních vlaků Alstom firma vypravuje na lokálních tratích. V příštím roce plánuje nasazení tří vlaků Sirius od čínského výrobce CRRC. Na dalších 30 jednotek má společnost opci s hodnotou pěti miliard korun.
S nákupy a modernizacemi vlaků se zvyšuje jejich vybavenost. U nových vozidel ke standardní výbavě často patří klimatizace, audiovizuální systémy s obrazovkami, internetové připojení, elektrické zásuvky či USB konektory. Nové vozy jsou také většinou bezbariérové a často mají speciální místa pro rodiny s dětmi a služby pro ně nebo úložné prostory pro velká zavazadla či jízdní kola. V dálkových vozech se často mění také prostorové uspořádání, cestující totiž často preferují otevřené prostory proti klasickým uzavřeným kupé.
Symbolem investic do modernizace vozového parku byly v minulosti vlaky Pendolino, které před 15 lety poprvé vyjely do ostrého provozu. I v současnosti, zvláště po modernizaci, kterou dráhy dokončily v minulém roce, zařazuje dopravce Pendolina mezi své prémiové vozy.